Udar na pravo mjesto

Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin Kočovski

  • Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin Kočovski
    Nakon duga iščekivanja, otvaranje nove scene/kazališta u Splitu zasigurno je pozitivna novost za grad koji je dosad živio gotovo isključivo u prizmi haenkaovske institucionalne ponude. Novoosnovano kazalište PlayDrama u tom je kontekstu osvježenje, a najavljeno kao kazalište praizvedbi, trebalo bi ispuniti jaz na relaciji institucionalno-alternativno; pa ipak oslonjeno više na dramski aspekt postmodernističke kulture nego na postdramsku i novokazališnu estetiku. Prva ostvarena produkcija o tome ponajbolje svjedoči.

    Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin KočovskiDrama Udarac (Der Kick) autora Andresa Veiela (psihologa koji se okušao kao dramatičar) i Gesine Schmidt (berlinske dramaturginje) nastala je kao tipičan postmodernistički složenac. Zasnovana na istinitom događaju, ubojstvu šesnaestogodišnjeg Marinusa (njemačkog Židova), koji su počinila trojica neonacističkih prijatelja u provincijalnom brandeburškom selu Prozlow, svojevrsni je montažni hibrid uobličen od stvarnih intervjua, dokumentarističkih pasusa i posezanja za konzumerističkim gomilanjem raznorodnog dnevnopolitičko-estradnog senzacionalizma. Martin Kočovski u režijskom se čitanju Udarca odlučio za fragmentiranje i praćenje patchwork karaktera samog predloška, što je rezultiralo dinamičnom i vizualno atraktivnom predstavom. Udarac se služi multižanrovskom kompozicijom, nagomilavanjem i pretjerivanjem kao očito namjerno korištenim metodama u svrhu ostvarenja krajnje didaktičnog cilja; a on je: upozorenje da je svako pretjerivanje (u nasilju, glumi, društvu) štetno.

    Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin KočovskiGlumački ansambl sastavljen od dvoje iskusnih: Trpimir Jurkić, Snježana Sinovčić Šiškov, te četvero mlađih glumaca: Lana Hulentić, Anastasija Jankovske, Marko Petrić i Duje Grubišić pokazuje solidnu uigranost, što je u priči u kojoj svaki od njih utjelovljuje više likova iznimno važno. Scenografija Ozrena Bakotića vrhunac je produkcije – označena pomičnim nivelacijama i zidovima s grafitima (miris boje dodaje dodatnu čulnu perceptivnost predstavi) i uparena s preciznim svjetlom Boška Bijadera te eklektičnom kostimografijom Sonje Obradović, ostvaruje vizualno dojmljiv kontrapunkt tjelesnoj izvedbi glumaca.

    Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin KočovskiKaotičan siže drame pokazuje se ponekad vrlo izazovnim za praćenje, slušne senzacije agresivno su amplificirane i namjerno predimenzionirane. U montaži sadržaja mjesta se našlo za retrospektivni spomenar slavnih pokojnika (Chuck Jones, Johnny Cash, TLC itd.), navijačku himnu, igru s pivskim bocama, crtanje grafita uživo te čak i izlazak samih aktera iz predstave u svrhu objašnjavanja didaktički zadanog lajtmotiva nenasilja.

    Slabosti produkcije uglavnom su povezane s težinom i svrhom percipiranja žanrovski i metodički neujednačenog čitanja predloška. Režijski smisao možda je potrošen izrazito naglašenom vizualizacijom atraktivnih scena te gomilanjem eklektičnog sadržaja na tragu popartističkih kolaža i epskog brehtovskog proklamiranja. Glumačka ekipa nije sasvim u stanju pratiti tako zahtjevne smjernice. Posebice se to očituje kod Snježane Sinovčić Šiškov i Trpimira Jurkića, čija postura ne trpi navedenu estetiku. Najbolju ulogu odigrala je mlada Lana Hulentić koja se umješno snašla u multikarakternom izvođenju, donekle i Marko Petrić (uvjerljiv kao mladi neonacist, dobre dikcije i tjelesne koordinacije), dok su Anastasija Jankovska i Duje Grubišić solidni.
    Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin Kočovski
    Predstava je namijenjena prvenstveno srednjoškolskom uzrastu, a tematski, problemima i kušnjama odgovara izazovima suvremenog društva. U tom kontekstu Udarac udara na pravo mjesto.

    © Mario Županović, KULISA.eu, 22. listopada 2009.

Piše:

Mario
Županović