Festivali, gostovanja i kazališta u inozemstvu

  • Potraga za tolerancijom

    Gostovanje: Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru i Narodno pozorište Mostar, Dragan Komadina, Ajmo na fuka*, red. Dragan Komadina (u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Autor i izvođači uspjeli su u naumu stvaranja predstave koja i onog drugog predstavlja kao ljudsko biće koje ima i dobrih i loših strana i koje je po tim svojim ljudskim karakteristikama navodi na razmišljanje o opravdanosti predrasude o drugom narodu. Da bi u tome 'ajmo na fuka uspio nisu mu bile dovoljne samo dobre namjere nego i vrijednost predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neopterećena zabava

    Gostovanje: Lpng Play, Beograd, David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović) (Kazalište Kerempuh, Scena Vidra, Zagreb)

    Piše: Leon Žganec-Brajša

    Ako Čikaške perverzije shvatimo kao niz zabavnih skečeva, komičarski se registar glumačke suigre ostvaruje zanatski vrlo dorađeno, što je posljedica dugotrajnog igranja i iskustva glumaca. Riječ je o uspješnoj predstavi koja tu uspješnost ostvaruje u obliku neposredne komike i tako gubi mogućnost stvarne kazališne uobličenosti ...pročitajte cijeli tekst...

  • Jednostavnost pristupa

    5. Bobijevi dani smijeha, Histrionski dom, Zagreb, 18. – 29. listopada 2016.: Kazališna grupa Lectirum, Zagreb, Neil Simon, U zajedničkom stanu, red. Zoran Mužić

    Piše: Leon Žganec-Brajša

    U zajedničkom stanu je predstava jednostavnog, zanimljivog i lako identificirajućeg sloga, koja publiku pridobiva lakoćom praćenja i zrcaljenja društvenih, svakodnevnih odnosa zaodjenutih u humor. U tome, prvenstveno zbog iskustva i glumačke vještine aktera na sceni, i uspijeva, unatoč nekim gotovo banalnim redateljskim postupcima ...pročitajte cijeli tekst...

  • Predstava bez koje se moglo

    31. Gavelline večeri, Zagreb, 1. – 11. listopada 2016.: Narodno pozorište Sarajevo, Kokan Mladenović – Kornélia Góli (na temu Johna Gaya), Prosjačka opera, red. Kokan Mladenović

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ansambl sarajevskog Narodnog pozorišta sliči skupu amatera koji se ne mogu odlučiti hoće li se doista posvetiti predstavi koju izvode. Zato rezultat nije poziv na revoluciju, nego nedorađena, samo povremeno duhovita priča, dok će se ostali pitati je li nakon uvodne rasprave odluka da se predstava ipak igra bila sretno rješenje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Upitna suvremenost

    31. Gavelline večeri, Zagreb, 1. – 11. listopada 2016.: Atelje 212, Beograd, Aleksandar Popović, Mriješćenje šarana (Mrešćenje šarana), red. Milan Nešković

    Piše: Tomislav Kurelec
    Među likovima psihološku uvjerljivost i realističnost postupaka posjeduje samo profesor Gracin u tumačenju velikog glumca Svetozara Cvetkovića koji je ovdje ipak previše naglasio tugu i nezadovoljstvo životom protagonista, tako da je njegovom bijesu i povremenim narcisoidnim istupima manjkalo snage i uvjerljivosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tradicionalistička obiteljska kronika

    31. Gavelline večeri, Zagreb, 1. – 11. listopada 2016.: Mestno gledališče ljubljansko, Tena Štivičić, 3 zime, red. Barbara Hieng Samobor

    Piše: Tomislav Kurelec
    U odabranom scenskom okviru tekst Tene Štivičić je vrlo uspjela obiteljske kronike iz vremena kada je na svom vrhuncu bila građanska drama, a režija Barbare Hieng Samobor se uspješno koncentrira na isticanja literarnih vrijednosti teksta i pružanje mogućnosti vrsnom glumačkom ansamblu da scenski uvjerljivo oživljavanje likova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Groteskna pobuna pojedinca

    31. Gavelline večeri, Zagreb, 1. – 11. listopada 2016.: Srpsko narodno pozorište Novi Sad i Centar za razvoj vizuelne kulture, Novi Sad, Dejan Dukovski, Duh koji hoda (Prometejev put), red. Aleksandar Popovski

    Piše: Tomislav Kurelec
    Svjesno i gledatelju razvidno miješanje različitih kazališnih i filmskih žanrovskih postupaka uz elemente kabarea i songove donose Duhu koji hoda atrakrivnost koja se ipak tijekom predstave pomalo gubi, jer se temeljna situacija u ovoj grotesknoj borbi dobra i zla bitnije ne mijenja i postupno počinje zamarati gledatelja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fašistoidne lutkine kuće

    Festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 24. rujna 2016.: Das Fräulein (Kompanie), Bruxelles, Belgija, Anne-Cécile Vandalem, Tuge (Tristesses), red. Anne-Cécile Vandalem

    Piše: Tomislav Kurelec
    Predstava je vrlo dojmljiva politička farsa o opasnostima današnjeg obnavljanja fašizma, koja prelazi u izvanrednu crnu komediju s nizom antologijskih scena od kojih je najupečatljiviji prizor u crkvi kada svatko treba iznijeti neko svoje intimno sjećanje na Idu, pri čemu govori mnogo više o sebi nego o pokojnici...pročitajte cijeli tekst...
  • Klaustrofobični vrtuljak

    Eurokaz, Zagreb: Bife Titanik, prema pripovijetki Bife Titanik Ive Andrića, raspravi Strah i drhtanje Sørena Kierkegaarda, romanu Ljubavnik u Bolzanu Sándora Máraia; red. Branko Brezovec

    Piše: Mira Muhoberac
    Najveći domet Eurokazova predstava Bife Titanik u režiji Branka Brezovca postiže u glumačkim ostvarenjima petero, odnosno šestero angažiranih protagonista potpuno posvećenih izvedbi u fonu raznovrsnih oblika avangardnoga kazališta jednako kao ekspresionističkoga i brechtijankoga izraza koji podupire političku provokativnost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sugestivnost drukčijeg kazališta

    14. Festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 24. rujna 2016.: chelfitsch, Tokio, Toshiki Okada, Vremensko putovanje kroz sobu, red. Toshiki Okada

    Piše: Tomislav Kurelec
    Sve elemente predstave i sjajne glumačke kreacije je gotovo neprimjetnim, a baš u jednostavnosti virtuoznim redateljskim rješenjima Toshiki Okada uobličio u veličanstvenu, značenjski kompleksnu predstavu koja je jednako nijansirano prikazala i osjećaje i sudbinu pojedinca kao i posljedice velike prirodne i društvene katastrofe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posve drukčija Marija Braun

    14. Festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 24. rujna 2016.: Schaubühne Berlin, Peter Märthesheimer i Pea Frölich (scenarij po ideji Rainera Wernera Fassbindera), Brak Marije Braun, red. Thomas Ostermeier

    Piše: Tomislav Kurelec
    Iako se predstava i film na razini fabule minimalno razlikuju, značenja su im gotovo oprečna. Fassbinderov film je djelo pobunjenika koji društvo u kojem živi drži kriminalnim. Ostermeier to vrijeme sagledava s povijesnim odmakom i nastoji ga objektivnije sagledati i u njemu vidjeti zanimljive sudbine...pročitajte cijeli tekst...
  • Sjajna veselica

    7. Ljetne noći Teatra Exit, Zagreb, 28. lipnja – 6. kolovoza 2016.: Altteatar, Sarajevo, Anthony McCarten & Stephen Sinclair, Dame biraju, red. Admir Glamočak

    Piše: Tomislav Kurelec
    Glamočak je prilagođavanjem izvornog teksta mentalitetu i načinu ponašanja sarajevske sredine, te inventivnom i preciznom režijom uspio uz vrhunske glumačke kreacije mladih glumaca napraviti iznimno zabavnu komediju za najrazličitije krugove publike i scenski događaj iznimno visokih dometa koji govori mnogo više no što se to u prvi mah čini ...pročitajte cijeli tekst...
  • Othello vraćen Shakespeareu

    67. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2016.: William Shakespeare, Othello, red. Ivica Boban

    Piše: Marina Zec-Miović
    Redateljska namisao Ivice Boban vratila je Shakespeareu i Othellu riječ, ne prodirući u nepotrebni novum izvedbe koja ga modernizira ili osakaćuje novim viđenjem. Dapače, upravo iz Shakespearea i iz Othella, iz njegove riječi gradi suvremeni tekst. Poštivanjem riječi ili povratkom riječi ostvarila je novo u starom.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Puno kazališnog života

    67. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2016.: Carlo Goldoni, Kafetarija, red. Vinko Brešan

    Piše: Marina Zec-Miović
    Ako je suditi po premijernoj izvedbi Kafetarije u režiji Vinka Brešana pred Sponzom 31. Srpnja za to će biti dugovječna pučka predstava Dubrovačkih ljetnih igara koja će baš kao i ona prošla, stara, jedanput ostarjeti. I pričekati možda nekog novog Žira ili nekog novog Vinka kako bi je reanimirali...pročitajte cijeli tekst...
  • Svemir ljubavi i mrak nasilja

    7. Ljetne noći Teatra Exit, Zagreb, 28. lipnja – 6. kolovoza 2016.: Atelje 212, Beograd, Nick Payne, Konstelacije, red. Sasha Milavić Davies; Mikser Teatar, SKC Novi Sad i Marko Grubić, Novi Sad, Dogville, red. Kokan Mladenović

    Piše: Tomislav Kurelec
    Vođeni preciznom i do najmanjeg detalja dotjeranom i glumcima podređenom režijom Ana Mandić i Uroš Jakovljević svojim su izvanrednim interpretacijama u predstavi Konstelacije, građenima na nijansiranoj gradaciji unutrašnjeg sukoba između privida kontroliranog komuniciranja i iskakanja u provale osjećajnosti, očarali gledatelje snagom emocija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cijena velike umjetnosti

    7. Ljetne noći Teatra Exit, Zagreb, 28. lipnja – 6. kolovoza 2016.: Narodno pozorište Sombor, Fedor Šili, Čarobnjak, red. Boris Liješević

    Piše: Tomislav Kurelec
    Snažnom glumačkom osobnošću Saša Torlaković ostvario je iznimno dojmljiv lik umjetnika zagledanog u vlastitu nutrinu i smisao svog pisanja koji na kraju ipak postavlja samome sebi (a i zamišljenom Goetheu kao vrhovnom književnom autoritetu) pitanje da li je ta potpuna predanost umjetnosti doista imala smisla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Harms kao poslastica

    40. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 3. – 19. lipnja 2016.: Pozorište Atelje 212, Beograd: Ivan Viripaev, Pijani, red. Boris Liješević; Teatar Komedija, Skoplje: Slučaj Harms, red. Dino Mustafić

    Piše: Tomislav Kurelec
    U fascinantnom scenskom okviru oduševila je zajednička igra izvanrednog ansambla predstave Slučaj Harms. Mustafićeva iznimno maštovita redateljska rješenja precizno su ocrtala položaj pojedinca koji se društvu i njegovim prisilama odupire ignoriranjem prijetnji i artističkim oblikovanjem svojih stavova što je još više udaljilo predstavu od scenskog realizma ...pročitajte cijeli tekst...
  • U sjeni Ubua

    40. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 3. – 19. lipnja 2016.: Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Sebastijan Horvat – Milan Marković Matthis, Nad grobom glupe Europe, red. Sebastijan Horvat; Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Kralj Ubu (po motivima Kralja Ubua Alfreda Jarrya, sabrana djela ansambla Ubu), red. Jernej Lorenci; Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Josif Brodski, Demokracija!, red. Matjaž Zupančič

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ljubljanski SNG gostovao je s predstavom Demokracija! Josifa Brodskog koji je komad o maloj socijalističkoj zemlji koja pod diktatom Moskve mora hitno uvesti demokraciju, napisao 1991. u vrijeme raspada socijalističkog bloka s mnogo humora pokazujući kako se mehanizmi vlasti ne mijenjaju s promjenom društvenog sustava, jer ljudi ostaju isti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zanimljiva raznolikost

    40. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 3. – 19. lipnja 2016.: Slovensko narodno gledališče Drama Maribor: Erik Gedeon, Vječno mladi (Večno mladi), red. Sandy Lopičić; East West Centar Sarajevo, Bosansko narodno pozorište Zenica: Haris Pašović, Mujo, Suljo i Fata u društvu spektakla 2, red. Haris Pašović; Narodno pozorište u Beogradu: Jovan Sterija Popović, Rodoljupci, red. András Urbán

    Piše: Tomislav Kurelec
    Prva tri gostovanja na ovogodišnjim Danima satire Fadila Hadžića na zanimljiv su način, iako ne s jednakim uspjehom, pokazala neke tematske i stilske preokupacije susjednih nam zemalja. Očito da i nakon četvrt stoljeća od raspada zajedničke države problemi kojima se bave i način njihovog stilskog uobličenja djeluju jednako aktualno i u našoj sredini ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zanimljiva aktualizacija

    Gostovanje: Slovensko narodno gledališče Ljubljana, Ferenc Molnár, Liliom, red. Selma Spahić (u Zagrebačkom kazalištu mladih)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Pomacima u odnosu na tekst Selma Spahić je zahvaljujući redateljskoj invenciji i sjajnoj igri čitavog ansambla uspijevala ostvariti iznimno sugestivnu sliku društvene nepravde, ali je očito baš društveni angažman izvor i njezinih originalnih režijskih rješenja. Čini se međutim da joj fantastika, koja nije nevažan dio ovog komada, ipak nije toliko inspirativna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dramatične posljedice rata

    Gostovanje: Sarajevski ratni teatar (SARTR) i Internacionalni teatarski festival MESS – Scena MESS, Sarajevo: Igor Štiks, Brašno u venama, red. Boris Liješević (u Teatru Exit, Zagreb)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Najznačajniji doprinos predstavi dali su glumci koji su svaki na vrlo različit, ali međusobno kompatibilan način gradili intenzitet svoje igre iz trauma koje je svaki lik na svoj način potiskivao. Postupno otkrivanje prikrivenih boli određivalo je ponašanje likova i njihov način života, a glumcima omogućilo iznimno dojmljive interpretacije koje diraju gledatelje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svi smo mi Živka

    Gostovanje: Srpsko narodno pozorište, Novi Sad: Branislav Nušić, Gospođa ministarka, red. Radoslav Milenković (u Satiričkom kazalištu Kerempuh, Zagreb)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Lidija Stevanović u svom tumačenju Živke nastojala sačuvati neke tragove obične žene i nije išla na potpunu karikaturalnost pomahnitale ministarke kao najlakšeg puta za izazivanje smijeha nego na nijansiranu interpretaciju. Radoslav Milenković uspio je pokazati kako Gospođa ministarka može i bez aktualizacije jasno aludirati na vrijeme u kojem živimo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Glazbeno-aktivstička priredba

    Gostovanje: DPZN i UPB, Kopar: Publici budućnosti i U penziji, autor Marko Brecelj (u MM centru u Zagrebu)

    Piše: Janko Heidl
    Marko Brecelj redao je anegdote, kritičke misli i upozorenja, šale i primjere, izmjenjujući ih s uživljeno odsviranootpjevanim pjesmama, pokazavši kako se može ostvariti itekako zanimljiva i osebujna, inteligentna i duhovita teatarsko-glazbeno-aktivstička priredba koja se aktualijama ne bavi na površno-razonodan, niti na pseudoartistički način...pročitajte cijeli tekst...
  • Memorija otoka

    9. Gumbekovi dani, Festival cabareta, Zagreb, 10. – 21. ožujka 2016.: Siniša Brajčić (prema Libru viškiga jazika Andra Rokija Fortunata), Viška veja, red. Siniša Brajčić, Lenko Blažević

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Razrađenost pripovijedanja i komunikacije s publikom, uz približavanje jezičnog koherentnim i cjelovitim glumačkim izrazom, Brajčić se pokazao kao kvalitetan glumac, koji odlično barata jezikom, ali i drugim mogućnostima glumačkog izraza, čime je ostvarena predstava bliska gledateljima, pri čemu poznavanje viškog idioma nije uvijek nužno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Niz zabavnih točki

    9. Gumbekovi dani, Festival cabareta, Zagreb, 10. – 21. ožujka 2016.: Triko cirkus teatar, Zagreb, Ivan Leo Lemo i Triko cirkus teatar, Soundtrack cabaret, red. Ivan Leo Lemo

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Izvođači, ujedno i glazbenici, u izvođenju svojih točaka djeluju vrlo efektno i uigrano, jednostavno i komunikativno, no ne i glumački, čime potvrđuju ovaj kabaret manje kao dramski domišljenu scensku formu, a više kao sentimentalnu i publici. lako pristupačnu i zabavnu priredbu. Soundtrack cabaret je jednostavna posveta tradiciji te vrste kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Duboki tragovi u dušama

    Gostovanje: Radionica integracije, Beograd, Qendra Multimedia, Priština: William Shakespeare, Romeo i Julija, red. Miki Manojlović (u Zagrebačkom kazalištu mladih)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Na kraju ove izvanredne predstave koju je publika u ZKM-u zasluženo nagradila ovacijama, glumci i ostali tvorci Romea i Julije krenuli su među gledatelje pojedinačno se predstavljajući. Rukujući se s njima izgovarali su svoje ime, pokazujući i time da je pojedinac temelj ljudskosti čak i u ovoj perfekcionistički usklađenoj inscenaciji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Redateljski senzacionalizam

    Gostovanje: Jugoslovensko dramsko pozorište: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Uobraženi bolesnik, red. Jagoš Marković (u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    U autorskom projektu Jagoša Markovića Molièreov je tekst tek jedan od sastojaka, pa je zato bitno skraćen. Marković se koncentrirao na društvenu kritiku sustava u dijelovima koji su slični današnjim problemima. Problem je, međutim, što se tekst duhovitog dijaloga pretvara u patetičan monolog, ali to Markovića ne smeta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otac na vojnom putu

    Gostovanje: Slovensko narodno gledališče Ljubljana, Goran Vojnović, Jugoslavija moja dežela, red. Ivica Buljan (u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ivica Buljan maestralno je iskombinirao različite redateljske postupke da bi stvorio vrlo kompleksnu, a ipak jedinstvenu cjelinu koja je vrhunac doživjela na kraju kada Vladan nalazi svog oca i u dijalogu s njim konačno oblikuje svoj stav da svaki pojedinac i u ratu mora odgovarati za svaki svoj izbor i postupak. Bio je to potresan kraj jedne velike predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad je predstava iskustvo

    Festival američkog kazališta, Zagreb, 22. – 26. studenoga 2015.: Newyorški alternativni teatar – PS 122; Thank You for Coming: Attendance, kor. i red. Fay Driscoll

    Piše: Ana Fazekaš
    Efekt predstave vrlo je snažan prije svega zbog ustrajavanju na povezivanju izvođača s gledateljima čemu je nemoguće odoljeti zahvaljujući šarmantnim izvođačima koji to povezivanje provode sustavno i pažljivo, a kod publike se razvija suučesnička energija s vrlo pozitivnim predznakom koja u tradicionalnoj baroknoj kutiji izostaje ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji