Festivali, gostovanja i kazališta u inozemstvu

  • Početak Velikog rata

    Europsko kazalište u Zagrebačkom kazalištu mladih: Jugoslovensko dramsko pozorište, Milena Marković, Zmajeubice, red. Iva Milošević

    Piše: Ana Fazekaš
    Među glumcima je teško činiti razliku, njihova je igra toliko gusto isprepletena u neprobojni sklop i savršeno funkcionalni mehanizam. Među članovima te impresivne ekipe su i gotovo hipnotizirajuća Mirjana Karanović te Srđan Timarov, koji je glasom i stasom upravo vladao svojim, pomalo apstraktnim likovima i brojnim transformacijama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Atraktivan prikaz nestajanja

    29. Gavelline večeri, Zagreb, 13. – 23. prosinca 2014.: Novosadsko pozorište / Újvidéki Színház, László Végel, Neoplanta, red. András Urbán

    Piše: Tomislav Kurelec
    Vrlo samosvojno kombinirajući brehtovski V-efekt, fizički teatar i neke zasade sovjetskog postoktbarskog revolucionarnog kazališta uz čitav niz originalnih redateljskih rješenja András Urbán uspio je ostvariti vrlo vrijednu i emocinalno uzbudljivu predstavu koja ima dodirnih točaka s političkim ili angažiranim kazalištem, ali ga slojevitošću značenja nadilazi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Škriputavi politički plakat

    Europsko kazalište u Zagrebačkom kazalištu mladih: Kazalište Ulysses, Zagreb, Heartefact fond, Bitef teatar, Kamerni teatar 55, Beograd, Testament films: Biljana Srbljanović, Mali mi je ovaj grob, red. Dino Mustafić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Apis (kojeg vrlo nijansirano i sugestivno tumači Svetozar Cvetković) je maestralan u navođenju drugih da ginu za njegove skrivene ciljeve. Tekst Mali mi je ovaj grob, a u nekim dijelovima i ova njegova izvedba, škripi poput violončela Aleksandra Latkovića, a od kazališnih dometa znatno je bitnija politička poruka koja će više provocirati u Srbiji nego izvan nje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snaga elemenata i slabosti cjeline

    Akademija dramske umjetnosti, Eurokaz, Udruga Domino, Zagreb: Pomutnje (prema romanu Pomutnje gojenca Törlessa Roberta Musila), red. Branko Brezovec

    Piše: Ana Fazekaš
    Ritam je neujednačen, elemenata je previše, pojedinačno su presnažni, a opravdanje njihove povezanosti u najmanju je ruku dubiozno. Potresan i sam po sebi kompleksan sadržaj utopljen u vizualnu i auditivnu prezasićenost izvedbe isprekidan je začudno komičnim intervencijama što uspješno ostavlja gledatelja posve zbunjenim
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvanredne glumačke interpretacije

    12. Festival svjetskog kazališta, Zagreb 19. – 28. rujna 2014.: Residenz Theater, Njemačka, Rainer Werner Fassbinder, Gorke suze Petre von Kant (Die bitteren Tränen der Petra von Kant), red. Martin Kušej

    Piše: Tomislav Kurelec
    Iako režija Martina Kušeja nedvojbeno ima vrijednosti – u Gorkim suzama Petre von Kant uz sjajan rad s glumicama može zadiviti imaginacijom i originalnim rješenjima – naglašena znakovitost svih elemenata insenacije može u prvi mah zadiviti, ali njihova stalnost bez ikakve mijene ipak djeluje pomalo zamorno
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nepodnošljiva provokacija dosadom

    12. Festival svjetskog kazališta, Zagreb 19. – 28. rujna 2014.: Atra Bilis Teatro, Španjolska, Angélica Liddell, Ti si moja sudbina (Otmica Lukrecije) – Ciklus Uskrsnuća (You Are My Destiny (Lo stupro di Lucrezia) – Cycle of the Resurrections), red. Angélica Liddell

    Piše: Tomislav Kurelec
    Iz viđenog se može zaključiti da Angélica Liddell sebe vidi kao stvoriteljicu kojoj je sve u predstavi dopušteno, ma koliko to bilo besmisleno. Izgleda kao da kreiranjem neizdržljive dosade želi provocirati gledatelje, no rezultat predstave nije provokacija nego neopisiva gnjavaža u kojoj može uživati vrlo uski krug kvazimodernista koji preziru publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fascinantnost posebnog svijeta

    12. Festival svjetskog kazališta, Zagreb 19. – 28. rujna 2014.: Back to Back Theatre, Australija, Ganeš protiv Trećeg Reicha (Ganesh Versus the Third Reich), red. Bruce Gladwin

    Piše: Tomislav Kurelec
    Vrlo precizna suigra u stvaranju mnogostrukosti međusobnih odnosa bitno pridonosi kompleksnosti značenjskih slojeva koji se manje očituju u sferi političkog, a mnogo više u isticanju posebnosti svakog glumca kao neponovljivog ljudskog bića koje će na potpuno originalan način tražiti ne samo istinu nego i njezino iznimno dojmljivo kazališno uobličenje....pročitajte cijeli tekst...
  • Ljepota podzemlja

    12. Festival svjetskog kazališta, Zagreb 19. – 28. rujna 2014.: Peeping Tom, Belgija, Otac (Vader), red. Peeping Tom, Frank Chartier

    Piše: Tomislav Kurelec
    Na samom početku fabularno naizgled potpuno obična scena postaje festival pokreta i akrobacija, što ukazuje na miješanje realizma i nadrealizma, svakodnevice i maštarija. Predstave Peeping Toma djeluju prvenstveno na osjećaje organiziranjem vlastita originalnog teatarskog svijeta koji nije podložan jednostranim tumačenjima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Životinjsko u nama

    12. Festival svjetskog kazališta, Zagreb 19. – 28. rujna 2014.: Cheek by Jowl, Velika Britanija, Alfred Jarry, Kralj Ubu (Ubu Roi), red. Declan Donnellan

    Piše: Ana Fazekaš
    Donnellan je skrojio slojevitu i neočekivano originalnu postdramsku reinterpretaciju klasika koristeći suvremene postupke i medije na rijetko funkcionalan i efektan način, no ostajući zapravo posve u duhu Jarryja koji je prije više od stoljeća zgražao publiku nesuzdržanom parodijom dubine ljudske nepravednosti, gluposti, sebičnosti i kukavičluka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Različiti dosezi

    Post festum: Dramski program 65. Dubrovačkih ljetnih igara, 10. srpnja – 25. kolovoza 2014.

    Piše: Davor Mojaš
    Završni račun dramskog programa 65. Dubrovačkih ljetnih igara nužno, kod nekih i sa nostalgijom, priziva minula festivalska ljeta, ignorira prošlogodišnju sezonu i otvara već znana pitanja suženih mogućnosti izvedbi predstava u povijesnoj jezgri Dubrovnika. Gotovo sve gradske ulice i poljane izgubile su atraktivnost nekadašnjih pozornica ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pitanje morala

    18. međunarodni festival suvremenog kazališta Zadar snova, 2. – 8. kolovoza 2014.: Hartefakt, Beograd, Bitef Teatar, Beograd, Novo kazalište, Zagreb, Zadar snova, Mini teatar, Ljubljana, Centar za kulturnu dekontanimaciju, Beograd, Danilo Kiš, Grobnica za Borisa Davidoviča, red. Ivica Buljan

    Piše: Ana Gospić
    Čini se kako je redatelju prvenstveno bilo stalo do toga da skrene pažnju na Kiševo djelo i njegov značaj. U tom smislu Buljanova Grobnica za Borisa Davidoviča predstavlja doista relevantan društveni događaj. Kao predstava, tek dijelom dorasla svojoj visoko postavljenoj zadaći, zadovoljava se time da puno više sugerira nego što zaista nudi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kompleksno scensko djelo

    Kazalište Ulysses, Brijuni, Splitsko ljeto: Sprovod u Theresienburgu, red. Staša Zurovac

    Kruna svega je nevjerojatni Ozren Grabarić u ulozi pukovnika Mihajla pl. Warronigga. Odlikuju ga istančanost i lakoća izvedbe te nepretenciozna ekspresivnost. Snažnog intelekta i visoke koncentracije nepogrešivo manipulira svim kazališnim strukturama. Njegove pjevačke, glumačke i plesačke sposobnosti zaokružuju i drže djelo na okupu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U stanu bez prozora

    Gostovanje: Umjetnička akademija u Osijeku, Sławomir Mrożek, Emigranti, red. Jasmin Novljaković (u Centru za kulturu Trešnjevka, Zagreb)

    Piše: Tomislav Kurelec
    U oblikovanju vrlo složenih protagonista mladi interpreti ostvaruju sjajne uloge. Kod Krešimira Jelića fascinira način kako iz intelektualne nadmoći prelazi u tragičan osjećaj stvaralačke nemoći, da bi potom vrlo nijansirano odigrao približavanje prema svom supatniku kojeg je Antonio Jakupčević tumačio sve uvjerljivije i sugestivnije kako je predstava odmicala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uvijek aktualni Krleža

    3. festival Miroslav Krleža, Zagreb, 2. – 7. srpnja 2014.: Miroslav Krleža, Evropa danas, red. Zlatko Sviben

    Piše: Zvjezdana Balić
    Zbog iznimne dinamičnosti, ali i vrsnih glumačkih izvedbi, kako četvoro glumaca (Filip Nola, Branka Cvitković, Damir Šaban i Mladen Vujčić), tako i odličnih studenata glume osječke Akademije, predstava ostavlja snažan dojam . Ovom predstavom ostvaren je cilj pokretača festivala – atipičnom se izvedbom nisu izgubile Krležine riječi i njihova aktualnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Velika kazališna fešta

    38. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 3. – 21. lipnja 2014.

    Piše: Tomislav Kurelec
    Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja djeluje jednako životno i suvremeno i danas, jer je značenjska slojevitost u ovoj izvedbi podjednako vezana uz vrijeme nastanka teksta i našu sadašnjost u kojoj tek neznatno promijenjeni mentalitet Mrduše Donje i dalje često dominira. Opravdanom se stoga doima nagrada za najbolju predstavu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O Galiciji na Gvozdu

    3. festival Miroslav Krleža, Zagreb, 2. – 7. srpnja 2014.: Miroslav Krleža, U logoru (2. čin), red. Georgij Paro

    Piše: Ana Fazekaš
    Dvorišni prostor na Krležinu Gvozu idealan je za ovo uprizorenje, a spoj gavellijanskog nadahmuća, jednostavne estetike te stručnog vodstva kultnog redatelja s jedne te vrlo mlade generacije glumaca s druge strane, rezultirao je vrlo dobrom, koherentnom i ujednačenom predstavom koja je u odabranom kontekstu imala priliku zaista zasjati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sačuvano u prijevodu

    Gostovanje: Divadlo Jána Palárika, Trnava, Miro Gavran, Bábka (Lutka), red. Ladislav Kočan (u Kazalištu Mala scena u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Redatelj Ladislav Kočan koji je i tumač jedine muške uloge svog je Marka zamislio kao pomalo karikiranu verziju profesora Higginsa iz Shawova Pigmaliona koji umjesto neuke djevojke nastoji lutku oblikovati kao ženu prema svojim zamislima. To je pružilo mogućnost Silviji Soldanovoj-Holečkovoj da Stelom dosegne vrhunske domete interpretacije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad nema privatnosti

    Gostovanje: Slovensko ljudsko gledališče, Celje, Mike Bartlett, Krči (Grčevi), red. Jure Novak (u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu)

    Piše: Andreja Rambrot
    Duodrama Krči sastavljena je od kratkih, naizgled vrlo sličnih prizora. Ipak, daleko je od monotonosti zahvaljujući dijalogu koji je dinamičan, ponekad trpak i provokativan. Govor odlikuju i apsurdni crni humor i brojne igre riječima. Oprečnost protagonistica djela, u sjajnom tumačenju Pie Zemljič i Mince Lorenci, pridonosi dinamičnosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Efektni kontrasti

    Gostovanje: Kazalište bez granica u Satiričkom kazalištu Kerempuh – Beogradsko dramsko pozorište, Ivor Martinić, Moj sin samo malo sporije hoda, red. Predrag Stojmenović

    Piše: Tomislav Kurelec
    U predstavi briljira Vesna Čipčić kao Mijina dementna majka Ana koja zaboravnost koristi kao oružje kojim će cijelu obitelj natjerati da služi njezinim hirovima. Pritom izaziva i salve smijeha gledatelja, jer je Predrag Stojmenović potencirao elemente crnog humora i tako ostvario zabavnu predstavu u kojoj se nije izgubila tematska ozbiljnost teksta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Atraktivnost scenske originalnosti

    Gostovanje: Slovensko narodno gledališče, Maribor: Choderlos de Laclos / Christopher Hampton, Opasne veze (Nevarna razmerja), red. Aleksandar Popovski (u HNK-u u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Impresivne su glumačke interpretacije čitavog ansambla, a posebice protagonista Nataše Matjašec Rošker (Merteuil) i Branka Jordana (Valmont) koji pokazuju glumačku virtuoznosti i preuzimaju dominantnu poziciju u vođenju ljubavnih igara i osvajanju moći u vrlo brzom, redateljski precizno doziranom ritmu predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zanimljivost različitog teatra

    PS 122 – Festival američkog kazališta, Zagrebačko kazalište mladih, 12. – 16. travnja

    Piše: Tomislav Kurelec
    S dvije vrlo vrijedne predstave rađene na način koji se znatno razlikuje od traženja novih puteva teatra na našim prostorima uz jedan zanimljiv, ali nažalost ipak ne i uspio pokušaj stvaranja izrazito originalne predstave, ovaj je mini-festival američkog (točnije njujorškog Off-Off Broadwaya) kazališta zasigurno obogatio zagrebački kazališni život ...pročitajte cijeli tekst...
  • Raznovrsnost današnjeg kabarea

    7. Gumbekovi dani, međunarodni festival cabareta, Zagreb, 20. ožujka – 1. travnja 2014.

    Piše: Tomislav Kurelec
    7. Gumbekovi dani obilovali vrijednim i zanimljivim predstavama, čak i više nego prijašnja izdanja tog festivala. Zvjezdane trenutke zabavnog teatra utemeljenog dobrim dijelom na zasadama kabarea za nijansu je prevladala kompleksnost dobitnika nagrade za najbolju predstavu Njuški CJ Johnsona u režiji Matka Raguža i izvedbi Teatra Exit ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okrutnost kolektivizma

    Europsko kazalište u Zagrebačkom kazalištu mladih: Slovensko narodno gledališče Ljubljana, Rudi Šeligo, Svadba (Svatba), red. Jernej Lorenci

    Piše: Tomislav Kurelec
    U prvom dijelu sjajni glumci u suradnji s redateljem ostvaruju dojmljive uloge kao gosti u seoskoj krčmi. Sve se mijenja kada u krčmu stigne dvoje zaljubljenih koji ne uspijevaju dobiti dopuštenje za brak. Janez Škof i Nina Ivanišin tumačeći te protagoniste iznimnom glumačkom umijeću dodaju i čistu emocionalnost koja plijeni pozornost gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hrabro ali zamorno

    Gostovanje: Srpsko narodno pozorište, Novi Sad, Vida Ognjenović, Je li bilo kneževe večere?, red. Vida Ognjenović (u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Zagrebačka publika zasigurno je cijenila hrabrost Vide Ognjenović i njenog angažmana za istinu i demokraciju, ali je na kraju ipak ponajviše očekivala ne baš česte trenutke u kojima se mogla nasmijati nespretnosti i gluposti političke uporabe mita, iako je pitanje da li bi se baš svi na isti način smijali destruiranju naših vlastitih mitova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tri Katarinina monologa

    Kazalište bez granica Satiričkog kazališta Kerempuh, Zagreb: Mestno gledališče ljubljansko, William Shakespeare, Ukroćena goropadnica, red. Anja Suša

    Piše: Ana Fazekaš
    Čitanje ženskog autorskog tima, redateljice i dramaturginje, pretvorilo je tekst Shakespeareove komedije u komediju o Shakespeareovu tekstu. Ipak, predstava previše polaže na intelektualnu  stimulaciju pri čemu ne postiže dovoljnu razinu konceptualne zanimljivosti i originalnosti da bi nadoknadila za postmodernističku hladnoću ...pročitajte cijeli tekst...
  • Virtuozna Jagova igra

    Ciklus Europsko kazalište u Zagrebačkom kazalištu mladih: Mestno gledališče ljubljansko, William Shakespeare, Othello, red. Jernej Lorenci

    Piše: Tomislav Kurelec
    Zlo kod Jaga potiče nemogućnost da se uspne na vrh hijerarhijske ljestvice, ali i seksualna nemoć, što rezultira zavišću koja ubrzo pada u sjenu, a Jago u fascinantnoj kreaciji Primoža Pirnata počinje uživati u svojoj paklenoj igri kao smislu za sebe i odnosi se prema njoj kao redatelj prema režiji predstave koju neprestano dotjeruje
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji