Premijere u drugim gradovima

  • Fantazam pobjeđuje realnost

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Hristo Bojčev, Opća bolnica, red. Matjaž Latin

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Redateljski postupak prvenstveno otvara prostor glumačkoj igri koja potpunost ostvaruje vještim ocrtavanjem situacije apsurda čime se na kraju stvara dojam komičnosti odnosno grotesknosti. Skladno nizanje prizora (dramaturške intervencije Magdalene Lupi) svakako, upotpunjuje i do u tančine razrađena psihološka igra na pozornici ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plodno ljeto i sušna zima

    Kazališna godina 2008. u Zadru

    Piše: Mario Županović
    Zadar već niz godina egzistira na bipolarnoj opreci ljeto–zima i u tom kontekstu ni kazalište (odnosno izvedbene umjetnosti) nije iznimka; broj sadržaja i festivala neproporcionalno je na strani ljeta u kojem se ispucava festivalsko-turistički kolaž događaja: populističko Zadarsko kazališno ljeto, Zadar snova i Glazbene večeri u Sv. Donatu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zamjena za ljubav

    Scena Gorica, Velika Gorica: John Osborne, Osvrni se gnjevno, red. Paolo Magelli

    Piše: Igor Tretinjak
    Magelli predstavu gradi kroz verbalne i tjelesne sukobe likova koji se velikom brzinom izmjenjuju sa zatišjima pri čemu vrlo dobrim ritmom održava scensku napetost koja raste do kulminativnih točaka. U predstavi koja se dobrim dijelom temelji na glumačkoj umješnosti, upravo je taj sloj najslabiji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljudi i ptice

    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Tena Štivičić, Fragile!, red. Snježana Banović

    Piše: Olga Vujović
    Režijski postupci Snježane Banović slijede priču bez posebnih dramatičnosti, jer kada se jednom prihvati svijet tuge, nevolje i očaja, onda niti napuštena mlada žena niti iznevjerene iluzije nisu nikakva posebnost. Svojim su zaokruženim kreacijama vrlo uspješni bili gotovo svi čanovi glumačkog ansambla te je to još jedan od aduta ove predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Očekivanja i realizacija

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Lada Kaštelan, Prije sna, red. Ivica Boban

    Piše: Mario Županović
    Režija Ivice Boban pokušaj je stvaranja rafiniranog i lako čitljivog dramskog događanja zasnovanog na kvaliteti ansambla i samog dramskog teksta. Izdvojiti treba Zoju Odak i Petru Težak koje ostvaruju emocionalne i nadahnute izvedbe (posebice u zajedničkoj sceni katarze), dikcija i akcent u njih ostaju na prirodnom nivou i stoga ne upadaju u manirističke zamke ...pročitajte cijeli tekst...
  • Udar na pravo mjesto

    Kazalište PlayDrama, Split: Andres Veiel, Gesine Schmidt, Udarac, red. Martin Kočovski

    Piše: Mario Županović
    Martin Kočovski u režijskom se čitanju Udarca odlučio za fragmentiranje i praćenje patchwork karaktera predloška, što je rezultiralo dinamičnom i vizualno atraktivnom predstavom. Udarac se služi multižanrovskom kompozicijom, nagomilavanjem i pretjerivanjem kako bi upozorio da je svako pretjerivanje štetno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rasna pučka komedija

    Šibensko kazalište: Marijana Nola (prema Molièreu), Škrtičina, red. Zoran Mužić

    Piše: Jordanka Grubač
    Predstavu je nosio Škrtičina Joško Ševo, motor i inicijalno paljenje osobito mlađem dijelu ansambla. Možda je na trenutke izgledao prenaglašeno no kad tako ne bi bilo lako je pretpostaviti da bi pala atmosfera i ritam cijele izvedbe. Nolin tekst odlično je razumio i u zajednici s autoricom prisutnom na svakoj probi, izvrsno riješio redatelj Zoran Mužić ...pročitajte cijeli tekst...
  • Smjeli repertoarni potez

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Christelle Harbonn i François-Michel Pesenti, Med + Pepeo / Iznad ponora, redatelj: François-Michel Pesenti

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Uskraćivanjem emocija, hladnom glumačkom igrom lišenom strasti koju vodi sedamnaest apstraktnih likova, Pesentiju je uspjelo na pozornici proizvesti kultnu snagu kolektiva što uskraćivanjem emocionalnosti stalno propituje univerzalna pitanja, pa s jedne strane itekako ima potencijala potaknuti katarzu, a s druge pak proizvesti očuđenje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bećarski mjuzikl s matrice

    Gradsko kazalište mladih Split: Ivan Kozarac, Đuka Begović, red. Srećko Ernest Berec

    Piše: Mario Županović
    Najveća je slabost predstave tamburaški sastav koji glazbu ne izvodi uživo nego je soundtrack predstave pušten sa matrice. Nedopustivo! Čemu dovođenje tamburaša na scenu i naglašavanje da je riječ o mjuziklu? Čak i s trake, izvedba sastava je traljava te su sasvim neuvjerljivi kao slavonski cigani iz Kozarčeva romana ...pročitajte cijeli tekst...
  • Udovoljiti radoznalosti

    Kazalište Ulysses, Brijuni: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Don Juan, red. Paolo Magielli

    Piše: Olga Vujović
    Magelli je za lik zavodnika i buntovnika odabrao Rakana Rushaidata, čija vješta rječitost ukazuje da je to spretni manipulator osjećajima, bezobzirni osvajač i znatiželjni istraživač. Slugu Sganarella utjelovljuje izvrsni Milan Pleština, a upravo je tjelesna razlika dvojice glumaca dodatna naznaka različitosti karaktera likova
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lutke i snoviđenja

    Studentski teatar Lero, Dubrovnik: Marin Držić, Epitaphio, red. Davor Mojaš

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Mojaš stvara nekoliko planova koji su zapravo na istoj scenskoj razini – od audio interpretacije ulomaka Držićevih tekstova nekih drugih glumaca, a koji su na taj način svevremeno prisutni, kao što je svevremeno i dum Marinovo djelo, preko glumica koje simbolički stvaraju vizualnu komponentu, do glazbe te ironijom i sarkazmom prožetih kostima i scene ...pročitajte cijeli tekst...
  • Strastveno ponižavanje

    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Francis Veber, Budala za večeru, red. Joško Juvančić

    Piše: Ivan Trojan
    Juvančić je oblikovao zanatski besprijekornu epizodičnu komediju u kojoj kratki dijaloški prizori razvijaju samo jednu temu i donose varijacije uvijek istog sukoba te smo nagnani zapitati se: tko je tu ustvari idiot? Zamjerka je u činjenici da jedva primjetnim variranjima kriterija ponašanja nisu dostatno obuhvaćene socijalne i moralne karakteristike prisutne u dramskom tekstu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje nestade žudnja?

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Tennessee Williams, Tramvaj zvan žudnja, red. Dino Mustafić

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Ustrajavanje isključivo na naraciji, jednoličnost scenografskoga postava, razvučenost pojedinih prizora – u nedostatku živoga smjenjivanja prizora i naglašenog sukoba te dojam nedovršenosti što mnoge dramske elemente ostavlja nedorečenima, zagušuju izvedbu te je odvode u monotoniju  U tom kontekstu glumačke kreacije nisu osobito dojmljive ...pročitajte cijeli tekst...
  • U zamci antidramskoga

    Kazalište Marina Držića, Dubrovnik: Spiro Scimone, Festa, red. Nenni Delmestre

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Izmira Brautović, Ivica Barišić i Edi Jertec, uz povremene oscilacije, ocrtali su gotovo prototip obitelji suvremenog zapadnjačkog društva, obitelji bez socijalnih i emotivnih vrijednosti. No, u diskursu stalnog preplitanja dramskog s antidramskim glumački iskaz često ostaje na površini ne pokušavajući ući u dublje nijansiranje i karakterizaciju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cizelirani mainstream

    Hrvatska kazališna kuća Zadar: Rona Munro, Željezo, red. Maja Šimić

    Piše: Mario Županović
    Jasna Ančić s ublaženim je patosom i klimavom posturom svjetliji dio glumačkog kvarteta u kojem je pakt ženske solidarnosti razoren neujednačenošću njezine izvedbe i izvedbe Csille Barath-Bastaić – koja je bolja u pokretnim nego u komornim psihološkim sekvencama. Glumci na premijeri nisu bili u potpuno odgovarajućem jedinstvu s tekstom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bez velikih pretenzija

    Kazališna udruga Talija, Šibenik: Vinko Möderndorfer, Šah mat, red. Mate Gulin

    Piše: Jordanka Grubač
    Šah mat je klasična komedija situacija, priča bez velikih pretenzija s prepoznatljivim asocijacijama na prvu, smišljena da nasmije i ne više od toga. Jedino mjesto gdje šepa glumačka je podjela. Mate Gulin napravo je, vrlo dobru ulogu kao i Jasminka Antić te Anđelko Babačić. Od njih bi većina ostalih morala još dosta učiti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Složena glumačka igra lišena dijaloga

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Tatjana Gromača, Crnac, red. Tomi Janežić

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Redateljski je diskurs ostaje vjeran nastojanju Tatjane Gromače za oslobođenjem od uskosti, ograničenosti i isključivosti čovjekova svjetonazora, koji Janežić na sceni prikazuje pomicanjem dramskoga subjekta prema objektu. No, čovjek pojedinac kao subjekt implicira zapravo različitosti koje na pozornici utjelovljuju glumci kao interpreti desetak različitih uloga ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zatočenici vlastita svjetonazora

    Talijanska drama Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca Rijeka: David Hare, Amy's view / Differenti opinioni (Različita mišljenja), red. Neva Rošić

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Dirljiv dijalog Elvie Nacinovich i Elene Brumnini prožet je izrazitom facijalnom ekspresijom, gestikulacijom, tečnošću izgovorene fraze, uživljavanjem, ali i proživljavanjem i predstavlja vrhunac redateljskoga diskursa što je čitav scenski značaj usmjerio prvenstveno na mogućnost glumačke interpretacije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iskreni pučki smijeh

    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Marc Camoletti, Pidžama za šestero, red. Robert Raponja

    Piše: Ivan Trojan
    Dok se za visoke glumačke domete Sandre Lončarić Tankosić već podugo zna, posebno je ugodno iznenadio Vjekoslav Janković koji je oduševio smirenošću, ravnodušnošću, prirodnošću, besprijekorno točno opipavši ubrzani i neravnomjerni puls nepotrebne preglumljenosti kolega, neprimjetno ustrajavajući na ispravcima, smirajima ritma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neformalni savez za nezavisnu scenu

    Projekt Artikultura. nezavisna kulturna scena u Zadru

    Piše: Mario Županović
    Početkom 2009.javlja se model novog pokušaja etabliranja nezavisne scene u Zadru, sintetiziran u projektu Artikultura. Platforma ovog modela izgrađena je na partnerstvu privatno-komercijalnog. Hoće li Artikultura uspjeti u nakani da ujedini i objedini nezavisnu kulturno-umjetničku scenu grada Zadra, zasad je neizvjesno
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Intimna sjećanja

    Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula: Tomizziana (prema romanu Posjetiteljica Fulvija Tomizze), red. Damir Zlatar Frey

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Dvije narativne linije u kojima dramaturginja Dora Delbianco varira autobiografski element, u Freyevoj interpretaciji postaju sjajnim primjerom za nivelaciju dvaju diskursa – narativnoga kojega pratimo na pozornici te asocijativnoga (filmska priča) što predstavljajući se na platnu ustrajava na aktiviranju emotivnih odnosno motivacijsko-senzibilnih potencija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomak prioriteta

    Gradsko kazalište Sisak: Robert Holman, Jonah i Otto, red. Zijah A. Sokolović

    Piše: Olga Vujović
    Jonah i Otto nisu dopadljiva predstava koja zavodi pričom – gledatelj se osjeća djelomice krivim za tuđu nesreću, taknut (gotovo doslovce) rukom kojoj nije spreman uzvratiti stisak te uglavnom potišten. No, dogodi li mu se slična situacija u stvarnom životu, bit će ojačan prethodnom spoznajom i izbjeći će zamku. Ništa nije izgubljeno ukoliko se još može suosjećati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kazalište koje pročišćava dušu

    Hrvatsko narodno kazalište Split (Gostujuća scena u Gradskom kazališta lutaka Split): Jordi Galcerán, Metoda, red. Želimir Mesarić

    Piše: Vlatko Perković
    Glumci su nadahnuto slijedili pošteni postupak redatelja, priliku da izraze sva unutarnja gibanja dramskih likova, njihove vanjske ispade i muku susreta s potisnutim istinama. Bila je to redateljsko-glumačka poetika iskazivanja istine djela, a ne egzibicija preuzetnih vanjskih efekata. Bila je to predstava jedinstva djela i glumca
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo i gestovna igra

    HKD Teatar, Rijeka: Menažerija (nadahnuto Staklenom menažerijom Tennesseeja Williamsa), red. Anica Tomić

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Menažerija nadahnuta posljednjim prizorima Williamsove Staklene menažerije u inscenaciji redateljsko-dramaturškoga dvojca Anica Tomić – Jelena Kovačić, predstavlja ogledan primjer propitivanja mogućnosti suvremene dramske scene što svoju iznimnu efikasnost duguje pomno promišljenoj interakciji glumac-gledatelj ...pročitajte cijeli tekst...
  • U heksagramu sudbina

    Kazalište Marina Držića, Dubrovnik: Robert Harling, Čelične magnolije, red. Joško Juvančić

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Juvančić u potpunosti prati tekst pri čemu je prepoznatljiv njegov izuzetan rad s glumicama u kojem svaka od njih ima mogućnost u potpunosti izgraditi svoj lik slažući mozaik odnosa kroz sitne nijanse psihologiziranja i pomaka. Na prvi pogled to je jednostavna predstava, no predstava izuzetno snažnih i složenih emocija
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se skinu rukavice

    Kazalište Virovitica: Lutz Huebner, Srce boksača, red. Dražen Ferenčina

    Piše: Olga Vujović
    Leo, vremešni boksač u staračkom domu, i Jojo. mladić koji mu kreči sobu kako bi izbjegao zatvor nisu likovi gubitnika jer kako priča odmiče, sve su više na dobitku (moralnom, pa čak i materijalnom). Premda namijenjeno mlađoj publici, Srce boksača je zbog topline i lako prepoznatljivih problemima starih i mladih, prihvatljivo svim generacijama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Režija kao sadržaj

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Fjodor Mihajlovič Dostojevski, Zločin i kazna, red. Aleksandar Ogarjov

    Piše: Vlatko Perković
    Ako bismo iskazano htjeli zbiti u jednu rečenicu, mogli bismo reći da je redatelj težio sredstvima režije, i u njenu slavu, tek pokazivanju onoga što je Dostojevski htio. A to u isto vrijeme znači da nije težio da u konkretnoj situaciju bude jedno s autorom, pri čemu to ne bi isključivalo suvremeni, nadograđujuće-semantički i estetski pomak
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zajednički gost

    Gradsko kazalište Sisak: David Pharao, Gost, red. Jasmin Novljaković (koprodukcija s Epilog teatrom, Zagreb)

    Piše: Olga Vujović
    Odličan tekst (mračna i vrlo prepoznatljiva komedija situacija i likova), mudar redatelj i glumci koji su se potrudili učinili su rezultat suradnje dvaju kazališta vrlo uspješnim. Tu je niz finih i pametnih elemenata kojima se grade odnosi među likovima, razotkrivaju njihove slabosti i iznad svega stvara gorčina po završetku cijelog zbivanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za šaku novčića

    Kazalište Virovitica: Georg Büchner, Woyzeck, red. Samo M. Strelec

    Piše: Olga Vujović
    Woyzeck naznakama i slutnjama te bezvremenošću omogućuje različita redateljska čitanja. Virovitičko, zahvaljujući odličnoj suradnji ansambla s redateljem Samom M. Strelcem, doniosi tragičnu sliku pojedinca kojem se ruše svi snovi – prisiljen je majmunirati se (doslovce izigravajući majmuna) za šaku novčića
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Etida i teatar

    Šibensko kazalište: Jean Genet Sluškinje / Miroslav Krleža Leda, red. Goran Golovko

    Piše: Jordanka Grubač
    Oba komada počinju istom scenom, onom između gospođe i sluškinje. Paralela je naglašena i time što Petra Težak u obe scene tumači lik sluškinje. Golovko je svakako pronašao smisleni spoj za ujedinjenje dvaju čuvenih dramskih djela, spoj u kojem se prepliće i milje i likovi bez obzira na sadržaj. No pritom je polučio različit uspjeh
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dojmljiva studija o moći napisanog

    Scena Gorica, Velika Gorica: Martin McDonagh, The Pillowman, red. Saša Broz

    Piše: Igor Tretinjak
    Redateljica Saša Broz bez naglašenih redateljskih intervencija vjerno prenosi atmosferu djela u predstavu prepunu psiholoških igara i preispitivanja. Dražen Šivak u glavnoj ulozi, dojmljivo kontrolira emociju i intenzitet govora, a tjelesno je vrlo izražajan. Odličan tekst pretočen je u jednako dobru predstavu – napetu, tešku, slojevitu i provokativnu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Simpatija koja ne nestaje

    Scena Gorica, Velika Gorica: A. R. Gurney, Ljubavna pisma

    Piše: Olga Vujović
    Mada u autorovim naputcima stoji kako tekst valja čitati bez dodatnih emocija, ozračje nužno vuče glumce u interpretaciju, posebice u zadnjem dijelu. Iskusni Ana Karić i Boris Buzančić vrlo su dojmljivo stvorili svijet svojih likova, no pred kraj su malo posustali u tempu, čime su nepotrebno oduljili predstavu i oduzeli ponešto od dramatičnosti zbivanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plodno ljeto i sušna zima

    Kazališna godina 2008. u Zadru

    Piše: Mario Županović
    Zadar već niz godina egzistira na bipolarnoj opreci ljeto–zima i u tom kontekstu ni kazalište (odnosno izvedbene umjetnosti) nije iznimka; broj sadržaja i festivala neproporcionalno je na strani ljeta u kojem se ispucava festivalsko-turistički kolaž događaja: populističko Zadarsko kazališno ljeto, Zadar snova i Glazbene večeri u Sv. Donatu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kobne strasti

    Kazališna godina 2008. u Rijeci

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Kazališni se život grada Rijeke (rastrgan  u tri segmenta: Hrvatski kulturni dom na Sušaku, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, i  Riječke ljetne noći) može pohvaliti nekolicinom uistinu uspjelih projekata što zaslužuju svoje mjesto u pregledu minule, 2008. godine. To su Turbofolk, Gospođica Julija, 'Riva i druxi, Nunsense i Dama s kamelijama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od zlorabljenog Euripida do razložnih predstava

    Kazališna godina 2008. u Splitu

    Piše: Vlatko Perković
    Režijom Euripidovih Bakhi redatelja Olivera Frljića na 54. Splitskom ljetu razlog stavljanja na repertoar tog Euripidova djela očigledno je posve ignoriran... Euripid je, dakako, krivotvoren. Zlorabljen! No, redatelj i njegov ansambl ostali su u uvjerenju da je njihov proizvod znatno važniji od djela velikog pisca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kobne strasti

    Kazališna godina 2008. u Rijeci

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Kazališni se život grada Rijeke (rastrgan  u tri segmenta: Hrvatski kulturni dom na Sušaku, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, i  Riječke ljetne noći) može pohvaliti nekolicinom uistinu uspjelih projekata što zaslužuju svoje mjesto u pregledu minule, 2008. godine. To su Turbofolk, Gospođica Julija, 'Riva i druxi, Nunsense i Dama s kamelijama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za malom scenom

    Kazališna godina 2008. u Osijeku

    Piše: Ivan Trojan
    Okanimo se konačno utopije o velikim predstavama u kojima sudjeluju združeni ansambli, kvazispektaklima i grandioznim projektima jer je to u nečijoj iskrivljenoj percepciji primjereno osječkoj nacionalnoj kazališnoj kući. Svi su do jednoga u novije doba propali jer osječko kazalište nije materijalno, a ni kadrovski spremno na takvo što ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nakon Držića - u očekivanju suvremenog

    Kazališna godina 2008. u Dubrovniku

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Među prošlogodišnjim premijerama dubrovačkog Kazališta, teatarski pa i kulturološki, treba izdvojiti predstavu Planet Držić u režiji Ivice Boban kao dramaturški koherentnu kompilaciju gotovo svih Držićevih djela. Za nadati se je da će drugi dio ove sezone u KMD-u donijeti i nešto novo i suvremeno ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji