Festivali, gostovanja i kazališta u inozemstvu

  • Dubrovačka držićijada

    Držićeve predstave na Dubrovačkim ljetnim igrama

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Na ovogodišnjoj dodjeli Nagrada hrvatskog glumišta Nagrada za izniman doprinos kazališnoj umjetnosti dodjeljena je Dubrovačkim ljetnim igrama za obilježavanje petstote obljetnice rođenja Marina Držića. Posjetitelji su mogli vidjeti četiri Dunda Maroja, tri Skupa, Grižulu... Tim povodom objavljujemo kritike Držićevih predstava s ovogodišnjih Igara ...pročitajte cijeli tekst...
  • Putovima otkrivanja teatra

    Dubrovačke ljetne igre: Petar Zoranić / Marin Držić, Glasi iz planina, red. Rene Medvešek (produkcija: Dubrovačke ljetne igre, Zagrebačko kazalište mladih, Akademija dramske umjetnosti Zagreb)

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Treba istaknuti izvanrednu Jadranku Đokić kao Tirenu, govorom i pojavom izuzetnog Zorana Pribičevića kao Zoranića  te studente zagrebačke ADU čija je mladenačka razigranost dobila još na snazi sjajnom etno glazbom Mojmira Novakovića. Spoj Zoranića i Držića, nakon više od petsto godina, rezultirao je predstavom visokih kazališnih dosega ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od Rige do Londona

    3. međunarodni kazališni festival Bárka, Budimpešta: Kazališni izazovi, 4 – 11. studenoga 2008.

    Piše: Ivan Ćurković
    U red zvjezdanih gostovanja na Festivalu svakako ide nova hit-predstava Novog kazališta iz Rige u režiji Alvisa Hermanisa, Zvukovi tišine (Koncert Simona & Garfunkela u Rigi 1968. koji se nikada nije održao). Predstava je neverbalna i bavi se mladim ljudima koji iza željezne zavjese odrastaju na sa zapada prokrijumčarenim idealima djece cvijeća
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesni obračun s duhovima prošlosti

    Gostovanje: Kazalište Vígszínház, Budimpešta, Mađarska: Ples kroz vrijeme, red. László Marton (u HNK u Zagrebu)

    Piše: Igor Tretinjak
    Uprkos nekim zamjerkama Plesom kroz vrijeme oduševila je zagrebačku publiku. Odlikuju je razigranost, visoka profesionalnost i uigranost ansambla, ali i univerzalan način govora – plesni pokret. Odmaknuta od jezika kao prostorno i vremenski jasno označenog načina komunikacije, predstava je ukazala na stalnost političkih i društvenih mijena
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izgubljeni u raljama feminizma

    Gostovanje: Srpsko narodno pozorište, Novi Sad, Milena Marković, Brod za lutke, red. Ana Tomović (u HNK Ivana pl. Zajca Rijeka)

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Stvarajući sliku šovinističkoga muškoga svijeta, progovorivši i o alkoholizmu te obiteljskoj patologiji, redateljica Ana Tomović svu snagu scenske izražajnosti usmjerava isključivo na ženu-čudakinju zaglavljujući pritom ostatak glumačke igre negdje između deklamacije, recitacije i jeftine patetike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iznevjerena očekivanja lijepe predstave

    Cankarjev dom, Ljubljana: William Shakespeare, Oluja, red. Vito Taufer

    Najuspjeliji međuodnosi su među malim ljudima kada se nađu u čudnovatim uvjetima, dok su velike scene u kojima se raspravlja o svim onim ozbiljnim stvarima zbog kojih je Shakespeare vjerojatno i napisao to djelo, prilično mlake. Dojam mlakosti i neiskorištenosti potencijala koje za vizualni doživljaj pruža Oluja, ostavlja gledatelje pomalo razočaranim ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razigrani Ivanov nošen glumačkom igrom

    6. festival svjetskog kazališta, Zagreb: Jószef Katona Színház, Budimpešta, Mađarska, Anton Pavlovič Čehov, Ivanov, red. Tamás Ascher

    Piše: Matko Botić
    Ascherov Ivanov na jednako bi se uvjerljiv i dirljiv način odigravao u bilo kojem vremenu, a način glumačke igre čini ga suvremenim i bliskim današnjim gledateljima. Riječ je o punokrvnoj glumačkoj predstavi koja uvjerljivo prikazuje drugu stranu raspona suvremenih mogućnosti inscenacije Čehovljeva dramskog pisma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hamlet kakvog smo priželjkivali

    6. festival svjetskog kazališta, Zagreb: Schaubühne am Lehniner-Platz, Berlin, Njemačka; William Shakespeare, Hamlet, red. Thomas Ostermeier

    Piše: Matko Botić
    Hamlet Thomasa Ostermeiera zasigurno je najzanimljivija inscenacija te Shakespearove tragedije viđena u Hrvatskoj u zadnje vrijeme. Ostermeier je točno prepoznao sve važne spone između te krvave sage i vremena u kojem živi, stvarajući životnu, duhovitu i iznimno vještu režiranu predstavu koja u svakom trenutku postavlja prava pitanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apsurdi naši svagdašnji

    6. festival svjetskog kazališta, Zagreb: Teatrul National Radu Stanca, Sibiu, Rumunjska; Samuel Beckett, U očekivanju Godota, red. Silviu Purcărete

    Piše: Matko Botić
    Purcăreteov je redateljski rad nenametljiv, ali studiozan, i puno nade polaže u vrhunske glumačke interpretacije. Vladimir i Estragon vizualno su zamišljeni kao svojevrsna inkarnacija Stanlija i Olija, a njihova međuigra temelj je koji nosi predstavu. Beckettovim sumornim meditacijama nažalost još uvijek nisu potrebna radikalnija osuvremenjivanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Histerični Čehov s Trga Rose Luxemburg

    6. festival svjetskog kazališta, Zagreb: Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin, Anton Pavlovič Čehov, Ivanov, red. Dimitar Gočev

    Piše: Matko Botić
    Ivanova tumači Samuel Finzi, čija je kreacija jedna od najvećih kvaliteta predstave. Gočevljev Ivanov vizualno je iznmno atraktivan zbog zadivljujuće maglene scenografije te hibridnih i duhovitih kostima, ali svojim unutarnjom strukturom podsjećana kvalitativan nesrazmjer između redateljske koncepcije i glumačkih kreacija
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Precizna režija nedramatičnog predloška

    Splitsko ljeto: Maksim Gorki, Na ljetovanju, redatelj Janusz Kica

    Likovi i atmosfera uvelike su na tragu Čehova, no ono što Gorki ne uspijeva uspostaviti sama je drama, čija se insuficijentnost osjeća u više trenutaka izvedbe. Taj nedostatak nije uspio nadoknaditi niti vrlo dobar ansambl, niti precizna, do detalja razrađena Kicina režija, niti pak promišljeni i suptilni dramaturški zahvati ...pročitajte cijeli tekst...
  • U znaku programske raznolikosti

    Zadar snova 08

    Piše: Mario Županović
    Kanadski su lutkari South Miller i Jacob Brindamour zabavili prolaznike na Kalelargi i na trgu Sv. Stošije. Ulična lutkarska predstava Le Bizzarium u produkciji Les Sages Fous iz Quebeca smještena je na mobilnom brodu iz kojeg lutkari (obučeni u ronilačka odijela) iznose razna morska bića i simuliraju razne dubinske  situacije. Bizzarium počinje i završava u pokretu, te je izazvao oduševljenje pretežno turista i djece u središtu Zadra ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snažan mentalno-emotivni scenski izraz

    Riječke ljetne noći 2008, drugi dio: August Strindberg Gospođica Julija, red. Damir Zlatar Frey

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Snažan emocionalni naboj s početka prve scene koju su izvanredno odigrali Tanja Smoje i Jasmin Mekić predstavlja osnovu redateljske zaokupljenosti – mentalno, nježno i ekspresivno, glumački snažno. Takvo promišljanje Strindberga zahtjeva specifičan odnos spram teksta koji je dramaturški odmjereno i u potpunosti vješto reduciran
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Daleko od primorske fijake

    Riječke ljetne noći 2008.

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Dramski dio Festivala prepoznatljiv je po zanimljivu izboru redatelja koji su prošlih godina svojim specifičnim izričajem stvorili prave ljetne uspješnice. Karakteristika su dramskoga programa suvremeni scenski izričaj i čitanjima koja redateljski diskurs uspješno povezuju sa specifičnim ambijentom u kojem stvaraju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pošto život?

    32. dani satire, Zagreb: Narodno pozorište Sarajevo, Nikolaj Robertovič Erdman, Samoubojica, red. Eduard Miler

    Piše: Matko Botić
    Eduard Miler stvara pomalo staromodnu, ali uvjerljivu scensku igru, temeljenu na vješto izrađenim glumačkim kreacijama na granici groteske. Glumački je najuvjerljiviji Aleksandar Seksan, gradeći u ulozi Semjona Semjonoviča životnu i dirljivu studiju čovjeka bez svojstava, kojeg kruljenje vlastita želuca uzbuđuje puno više od ispraznih parola
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Široki raspon komedije

    32. dani satire, Zagreb: Mambo Italiano Roberta Raponje i Tartuffe Egona Savina

    Piše: Matko Botić
    Tartuffe plijeni i sjajno obavljenim glumačkim poslom. Boris Isaković je briljantan Orgon, gotovo dječje zagledan u svoga štićenika, podjednako uvjerljiv u jalovom vježbanju strogoće s ukućanima i u fanatičnom izigravanju budale pred Tartuffeom. Dragan Mićanović u naslovnoj ulozi osmislio je autentičnu studiju perfidnog zločinca
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gledajte me, nestajem!

    15. međunarodni festival malih scena, Rijeka – Inozemna gostovanja (2. dio)

    Piše: Matko Botić
    Ovogodišnje izdanje festivala pokazalo je estetski i kvalitativni nesrazmjer između predstava u regiji i onih koje dolaze iz zapadnih zemalja. Vrhunci festivala tako su nedvojbeno bili Dočolomanskijeva Čekaonica, Delbonova Ova divlja tama i Jarzynina Medeja, što je žiri festivala tek djelomično nagradio
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Varijacije o usamljenosti

    15. međunarodni festival malih scena, Rijeka – Inozemna gostovanja (1. dio)

    Piše: Matko Botić
    Ovogodišnje jubilarno, petnaesto izdanje Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci omeđeno je pojmovima pijanstva i sna. Festival je otvorila brijunska Pijana noć 1918., zatvorit će ga zagrebački San Ivanjske noći, a između tih dviju oprečnih točaka rasprostrla se u osam festivalskih dana široka lepeza živih teatarskih organizama
    ...pročitajte cijeli tekst...

kritike i eseji