Maštovito glumište bez glumaca

7. festival svjetskog kazališta, Zagreb: Théâtre Vidy, Lausanne, Francuska, Stifterove stvari, red. Heiner Goebbels

  • Théâtre Vidy, Lausanne, Francuska, Stifterove stvari, red. Heiner Goebbels
    Na pozornici su postavljena tri plitka bazena s vodom, jedan iza drugog, a u pozadini prijeteći stoji nagomilana instalacija s četiri klavira, nekoliko improviziranih perkusionističkih instrumenata i sablasnim granama rijetkih stabala. Iz triju velikih rešetkastih spremnika u bazene ističe voda. Dva scenska radnika kroz veliko sito u tu vodu prosijavaju bijeli prah, zatim odlaze. Nekoliko čudnih glazbala poput primitivne jednožičane gitare i limenih perkusija smješteno je na bočnim rubovima bazena, a cijelu čudnovatu sliku uokviruje složen sustav rasvjete, projekcija i atmosferičnih zvukova. Sve je spremno za početak, čeka se samo ruka glazbenika koja će oživiti sve te instrumente, glumčev glas i statura koja će opravdati silnu tehničku pripremu predstave. Ali ne pojavljuje se nitko...

    Théâtre Vidy, Lausanne, Francuska, Stifterove stvari, red. Heiner GoebbelsStifterove stvari sjajno ilustriraju temeljne postulate teatarske poetike Heinera Goebbelsa, kompozitora i redatelja čiji radovi na originalan i dojmljiv način svjedoče o suvremenom kazališnom odmaku od dramskog. Dehijerarhizacija teatarskog znakovlja po kojoj svjetlo može biti važnije od izgovorene riječi, a odsjaj broša s kostima jednako bitan kao i bilo koji informacijama nabijen dijalog u Stifterovim stvarima dovedena je do jedinog logičnog rješenja. Da bi se ispričala priča, glumačka prisutnost na sceni nije obvezna, dapače, neprisutnošću izvođača gledatelj se suočava s nečim što mu nije poznato, i samim time vrlo uzbudljivo. Uplašena teoretiziranja s kraja dvadesetog stoljeća o redateljskom kazalištu koje je tako svemoćno da sa scene može potjerati i glumca, na taj su način dobila svoju konačnu potvrdu. Što je najgore, u Stifterovim stvarima glumčev izostanak malo je kome zasmetao.

    Vlasnik stvari u Goebbelsovoj predstavi je Adalbert Stifter, austrijski pisac i slikar s početka devetnaestog stoljeća, čija djela nikad nisu u većoj mjeri prešla barijeru materinjeg jezika. Stifterov rukopis prepun je temeljitih opisa detalja u prirodi, njegova djela zahtijevaju određeno strpljenje u prihvaćanju činjenice da je jednaka pažnja posvećena opisu leda pod junakovim nogama i onoj važnijoj priči koja se sakrila iza te gomile prekrasne prirode. Čitajući Stiftera na taj način, Goebbels u njegovoj prozi prepoznaje istu onu parataksu znakova i demokratičnost estetskih impulsa koji dopiru do čitatelja, koja je prisutna i u njegovim scenskim djelima. Stifter tako postaje okidač za vizualno-zvučnu poetsku sliku, koja se dodatno usložnjava kompleksnom mrežom citata, od govora Malcolma X preko Williama S. Burroughsa do fragmenata intervjua Jacquesa Chancela s antropologom Claudeom Levy Straussom. Stifterove odlomke i spomenute citate oplemenjuje i zvučna kulisa, u kojoj se etno teme mješaju s Bachom i Goebbelsovom autorskom glazbom koja se putem midi uređaja kompjuterski odašilje na instrumente koji sami sviraju. Čovjek nije prisutan tjelesno, no posljedice njegova postojanja itekako su vidljive, najpotresnije u prizoru kada voda doslovno proključa i zamuti se usijed djelovanja kemijskog spoja, podsjećajući na taj način na izraženu ekologiju kojom zrači Stifterovo nježno zemljoljubno štivo.
    Théâtre Vidy, Lausanne, Francuska, Stifterove stvari, red. Heiner Goebbels
    Vrlo je duhovita sekvenca intervjua s Levy Straussom, kada on potpuno mirno i uvjereno priznaje da ugodno provedeno vrijeme ne zamišlja u društvu s nekim ljudskim bićem. S mačkom ili psom, to da, ali čovjek... Iako je Goebbelsov tehnicistički i dehumanizirani kazališni mehanizam povremeno hladan i pretjerano distanciran, mora se priznati da je i u kazalištu za promjenu bilo vrlo ugodno umjesto s ljudima družiti se – sa Stifterovim stvarima.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 20. rujna 2009.

Piše:

Matko
Botić