Nimalo spektakularno

23. Eurokaz, Zagreb: Forced Entertainment, Spektakularno, red. Tim Etchells

  • Forced Entertainment, Spektakularno, red. Tim EtchellsInovativna britanska kazališna skupina Forced Entertainment prvi je put na Eurokazu gostovala 1999. godine. Ove godine došli su s predstavom Spektakularno koja, u režiji Tima Etchellsa, umjetničkog voditelja skupine, preispitivanjem konvencije umiranja na sceni propituje kazališni čin i kazalište u cjelini.

    Glumac koji u kostimu kostura tumači Smrt, nađe se sam na ogoljenoj sceni, priča i gledatelju dočarava radnju koja se obično odvija na sceni. Za to vrijeme u pozadini scene Glumica izvodi svoj prizor umiranja. Premda je osnovna ideja, stvaranje predstave u predstavi koja je u nastanku, vrlo zanimljiva, prebrzo se potroši te, budući da se ne razvija i ne bogati dodatnim idejama i slojevima, ubrzo postaje zamorna.

    Forced Entertainment, Spektakularno, red. Tim EtchellsUnutar prepričavanja stvarne predstave, glavni akter na sceni lamentira o publici i odnosu s njom, određuje tipične reakcije različitih vrsta gledatelja, koje bi posebice dobile na težini i značenju kada bi izazvale istovjetne reakcije u publici. Međutim, kako ritam pada, tako se i atmosfera u gledalištu hladi te komunikacija s publikom postaje jednosmjerna.

    Paralelne radnje na sceni, lamentacije Smrti i pozadinska rekonstrukcija smrti, tijekom cijele izvedbe trivijaliziraju jedna drugu. Tako poneka Glumčeva ozbiljnija razmišljanja o kazalištu Glumica poklapa nizom posljednjih životnih hropaca, dok njena spektakularna umiranja Smrt promatra isključivo s estetske strane, rušeći joj značenjski element. Glumci čestoizlaze iz uloga, preispitujući njihovu funkcionalnost te fikcijski sloj scenskog zbivanja stavljaju u odnos sa stvarnošću. Postmodernistička preispitivanja važnosti i smisla kazališta, kojima je predstava ispunjena, ipak gube na važnosti kad postanu sama sebi smisao.

    Forced Entertainment, Spektakularno, red. Tim EtchellsRichard Lowdon scenu je u potpunosti ogolio, podigavši bočne zastore i razotkrivši skrivenu scensku aparaturu, vizualno u potpunosti demistificirajući kazališni čin.

    Robin Arthur Glumca Smrt oblikuje, posebice u početku, vrlo duhovito, s velikom količinom ironije prema teatru i sebi samom. Kako je ironični sloj, koji je vrlo prisutan u njegovoj glumi, sužen na uzak tematski prostor, brzo se počinje ponavljati i osjetno pada tijekom predstave. S potrošenošću forme pada i duhovitost, a ironična oštrica ponavljanjem se tupi. Claire Marshall u ulozi Glumice, koja svoju scenu umiranja igra ozbiljnim pristupom zadatku, daje dodatnu ironičnu dimenziju predstavi. Samom izvedbom umiranja, koja u nekoliko ponavljanja traje veći dio predstave, pomalo je predvidljiva i na trenutke zamorna, no naglašavanjem pretjeranosti u kazališnoj konvenciji umiranja pojačava ironiju.

    © Igor Tretinjak, KULISA.eu, 30. lipnja 2009.

Piše:

Igor
Tretinjak