Beskompromisno aktualna i jasno artikulirana kritika pozicija moći

HNK u Varaždinu: Miroslav Krleža, Legenda, red. Vesna Kosec-Torjanac, Filip Eldan, Nikša Eldan



  • Miroslav Krleža, još vrlo mlad, 1914. tiska svoj prvi dramski tekst, Legendu. Ta jednočinka temelji se na odnosu Isusa i njegove Sjene, lika koji propituje smisao i narav Isusova poslanja na Zemlji. U toj prvoj verziji predstava ima četiri slike, dok je druga verzija, tiskana 1933., zgusnuta u tri slike. No, više od forme, zgusnuta je Krležina misao i kritički angažman. Upravo je ta druga, prerađena verzija, predložak po kojem su svoj autorski projekt ostvarili Vesna Kosec-Torjanac, Nikša Eldan i Filip Eldan. Premijera je održana na nedavno obnovljenoj, maloj podrumskoj Sceni Zvonimir Rogoz HNK u Varaždinu 14. travnja.

    Glumci, braća Eldan, na sceni su sami. Isus (Filip) i njegova sjena (Nikša) odjeveni su jednako i jednolično, u crnom su (kostimografkinja Žarka Krpan). Od početka, odnosi su jasni; u njihovo intelektualno i verbalno trvenje ulazi se bez zadržke i okolišanja. Sjena se poigrava s Isusom, stalno naoko ulazeći u filozofske rasprave, no brzo se pokazuje kako Isusa zapravo ne doživljava stvarnim sugovornikom. Umjesto sugovornika s kojim bi raspravljao argumentima, Sjena se izruguje, a Isus rezignirano trpi. Pokret je izrazito snažan, Isus je uglavnom pri tlu, a Sjena ga tako i vizualno, fizički nadjačava i pozicionira odnose. Nižu se prizori vrlo karnevalesknih naglasaka, u kojima se gorka, gusta satira potire s još gušćom kritikom pozicija moći. Osobito je u tome važna uloga videa (Damir Chytil) na kojima se vrte snimke nasilja, rata i katastrofa uzrokovanih ljudskom glađu za moći. Uskoro snimke posljedica bivaju zamijenjene snimkama uzroka – tu su različiti svjetski moćnici, političari i vojnici, koji tu i takvu patnju omogućuju i orkestriraju. Nije, naravno, pošteđena ni institucionalna Crkva. Ismijavaju se tako proštenja, a na križu sastavljenom od elemenata scenografije koji su domalo služili kao projekcijska platna za video, opet uz pomoć projekcije nađe se Marija (Dea Presečki na videu).

    Značenja su u varaždinskoj Legendi od početka jasna – filozofsko nadmetanje traje, ali bez okolišanja, diskusija ovdje nije stvarna, ne odvodi do nepoznatih rezultata nego služi razotkrivanju. U takve odnose, upisane u predložak (drugu verziju Krležine Legende) Nikša i Filip Eldan i Vesna Kosec-Torjanac upisali su više vrlo uspješnih izvedbenih naglasaka. Zapravo ono što se vidi na maloj Sceni Rogoz, gdje je publika vrlo blizu prizorištu i okružuje ga s tri strane a cjelokupni je prostor crne boje (što svakako pojačava zgusnut dojam cjeline) uglavnom je i zanimljivo i intrigantno zbog izvedbene vještine. Upotreba divovskih lutki ili integracija videa i dvije pjesme slovenske skupine Laibach u cjelinu znatno doprinose njezinoj dinamici, igrivosti i gledateljskoj zainteresiranosti. Ono što bi inače bilo na opasnom rubu plakatnosti provodi se u izvedbeno zanimljive, katkad očuđujuće činjenice. Čak i kad je poneko mizanscensko rješenje dvojbeno – poput mnoštva plastičnih vrećica koje ispunjavaju scenu u jednom od prizora, ono vizualno funkcionira. I završetak, kada se čuje prepoznatljiva židovska melodija, ne odstupa od do tada uspostavljenog pravila pametnih, zanimljivih rješenja kojima se dinamizira i proigrava inače prilično statičan, misaoni predložak.


    Zaključno, ovom su predstavom varaždinski kazalištarci Nikša i Filip Eldan i Vesna Kosec-Torjanac pokazali kako angažirane predstave ne moraju biti samo plakatne. Varaždinska Legenda ne bježi od jasne artikulacije i kritike pozicija moći, što je istovremeno vjerno Krleži, ali i beskompromisno aktualno u suvremenom izvedbenom i društvenom kontekstu.

    © Leon Žganec-Brajša, KAZALIŠTE.hr, 22. svibnja 2023.

    Adaptacija teksta: Vesna Kosec-Torjanac
    Režija: Vesna Kosec-Torjanac, Nikša Eldan, Filip Eldan
    Scenografija: Ivan Duić
    Skladatelj i glazbenik izvođač: Vid Novak Kralj
    Kostimografija: Žarka Krpan
    Video: Damir Chytil
    Oblikovanje rasvjete: Siniša Keretić, Nikša Eldan, Filip Eldan

    Glume: Nikša Eldan, Filip Eldan, Dea Presečki (na videu)

Piše:

Leon
Žganec-Brajša