Duhovita i provokativna svemirska satira
14. Gumbekovi dani (20. - 29. svibnja 2021.), Gradsko kazalište mladih, Split: Ivan Leo Lemo, SF Cabaret SPLIT IN SPACE, red. Ivan Leo Lemo
-
Ivan Leo Lemo se već i prije ove predstave dokazao kao autor (pisac i redatelj) kabarea i u istom kazalištu u rodnom mu Splitu sa Splićankama, a i u Zagrebu s Preko veze (u koprodukciji Kerempuha i Moruzgve). Sada je na vrlo originalan i sugestivan način iskoristio okvir znanstvene fantastike za neobičnu satiru suvremenih pojava. Taj svemir, iako ostvaren skromnim sredstvima, djeluje vrlo uvjerljivo zahvaljujući invenciji scenografkinje Vesne Režić koja ga je dočarala velikim brojem uskih srebrnkastih vrpci, a individualizirala malim žičanim modelom poljudskog stadiona (koji u jednom trenutku posluži i kao kruna za kraljicu Torcide). Marko Marosiuk je pak jednostavnim kostimografskim rješenjima uspješno pridonio slici budućnosti, a u flashbackovima dodavanjem ponekog odjevnog predmeta stvorio atmosferu današnjice od koje je zaplet krenuo.
Predstava se otvara prizorom dolaska na planet pogodan za život na koji troje Splićana stižu svemirskim brodom nakon sedmogodišnjeg putovanja započetog u trenutku propasti zemaljske kugle. Dvoje od njih su nezadovoljni, jer im nedostaju sve one ljepote u kojima su uživali u Splitu od mora do Dioklecijanove palače. No, njihov vođa im ruši iluzije tvrdnjom da je ta palača služila jedino za skrivanje piramide koja je ispod nje, a trideset je puta veća od Keopsove i deset puta od bosanske, te ima najsnažnije zračenje u svemiru što je privuklo vanzemaljske gmazove kojima omogućava zjake, njima važne poput hrane.
Doduše i Splićani su potom krenuli prodavati zjake ne znajući im pravi smisao. On sam je pripadnik tih gmazova koji mogu preuzeti (kao u teoriji zavjere Davida Ickea) ljudsko obličje. On je tako sada preuzeo tijelo glumca Matije Grabića (što i jest ime glumca koji s mnogo energije i umijeća tumači tu ulogu), pa je postao slavan i dobitnik Oscara što mu je omogućilo da u Splitu radi što želi, imajući ispod Marjana kao kamuflaže veliku svemirsku letjelicu za potrebe bijega. Već to pokazuje način Lemovog stvaranja kabarea iz nevjerojatnih, pa i apsurdnih situacija koje daju novu komičnu, a ponekad i šokantnu notu negativnim pojavama na koje smo se navikli i više nam ne izazivaju pozornost te zapravo rijetko izazivaju ozbiljnije reakcije.
Jedna od takvih začudnih situacija je i mijenjanje ne samo poznatih situacija nego (tek nešto manje no u čovjeka - gmaza) obličja protagonista koji onda vodi i do promjene stavova. Posebice je to vidljivo kod atraktivne Anteje koju Ana Gruica Uglešić vrlo dobro tumačeći prelazeći s ležernim šarmom iz samouvjerenosti koje joj daje pojava u iskrenost u priči o mukama koje je prošla i iz žestokih šala u rafinirano oblikovanje mučnih sjećanja. Jer Antea je nekada bila mladić koji je želio biti žena, a zbog zaštite od napada okoline taj je Ante (kojeg je tumačio Siniša Novković uvjerljivo balansirajući između bunta i patnje) postao žestoki Torcidaš, lažno iskazujući "snažnu" muškost i mržnju prema svima izvan svog kruga, da bi na kraju odlučio otići na operaciju promjene spola u Beograd, gdje su ga zbog "Hajdukovog" šala skoro ubili protivnički navijači, a spasili Romi (koji su mu dok je bio u Torcidi bili "Cigani" tj. simbol svega najgoreg), te mu je tako uspjelo da umjesto hrvatskog kurca dobije srpsku pičku. Takav snažan, nerijetko i vulgaran rječnik bitna je sastavnica Lemovog teksta, a satira i humor proizlaze iz sukoba prostih riječi i uljuđenog privida mnogo gorih stvari (od netolerancije, seksizma i fanatizma do šovinizma i političkih makinacija).
Lemova satira takvim postupkom s mnogo duha pokazuje kako zbog osujećenosti u zadovoljavanju stvarnih životnih potreba ljudi postaju skloni raznim strahotama, nadomještajući time nemogućnost ostvarivanja egzistencije dostojne ljudskih bića. Te suprotnosti slamaju osobnost Knuta Jürgena Lema, sina atentatora na jugoslavenskog ambasadora i u njega zaljubljene Norvežanke koja je (sljedeći njegove stavove) otela avion. Knut se nastoji iskazati kao pravi "ustaša" i osvetiti se komunistima, a posebice splitskoj gradonačelnici, prelijepoj nimfomanki. Njegovu neurotičnost zbog toga što nije vješt ni s vulgarnim riječima, a još manje fizičkim obračunima vrlo je dojmljivo dočarao Ivo Perkušić, pa se zahvaljujući toj interpretaciji i njegovo detoniranje tik pred smak svijeta bombe na ispunjenom Poljudu da bi za to optužio gradonačelnicu doima prije kao tužan čin nevoljenog čovjeka, a ne djelo pravog zločinca.Ivan Leo Lemo SF Cabaretom SPLIT IN SPACE originalnom "svemirskom" satirom duhovito, a i s mnogo uboda ukazuje na niz mana naše sredine, dovodeći njihove manifestacije često do apsurda, a suprotstavljajući tome činjenicu da se i ljudi (a ne samo gmazovi) mijenjaju i da međusobna ljubav može ako ne ukloniti, barem bitno umanjiti nesporazume i sukobe. Prikazano je to efektnom izvedbom brzog ritma u kojoj je glumačko umijeće upotpunjeno i sjajnim scenskim pokretom, a za domete vrhunskog kabarea znatnu zaslugu imaju i vrlo uspjeli duhoviti i provokativni songovi (glazba Zvonimir Dusper) koji upotpunjuju vidljiv užitak publike.
© Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 25. svibnja 2021.
Produkcija: Gradsko kazalište mladih, Split
Premijera: 27. veljače 2020.
Autor i redatelj: Ivan Leo Lemo
Autor glazbe: Zvonimir Dusper
Koreograf: Leo Mujić
Scenografkinja: Vesna Režić
Asistentica scenografkinje: Nikolina Kuzmić
Kostimograf: Marko Marosiuk
Izrada kostimskih dodataka: Ankica Matijaš
Šminka: Meri Katavić
Autor fotografija: Ivan Gudić
Autor vizuala: Pavle Sviličić
Oblikovatelj svjetla: Siniša Čović
Majstor tona: Tomislav Topić
Izrada scenografskih elemenata: Boris Križanović
Garderobijerka: Ružica Lerotić
Majstor pozornice: Milenko Čopić
Glume: Ivo Perkušić (Knut Jürgen Lemo), Matija Grabić (Matija Grabić), Siniša Novković (Ante/Antea), Ana Gruica Uglešić (Antea), Ivan Leo Lemo (Narator i pjevač)
Piše:
Kurelec