Edukativan i zabavan uvod u kazališni život djeteta

Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Gradski i seoski miš, red. Ivana Peroš



  • U Dječjem kazalištu Dubrava 18. rujna 2020. izvedena je svečana premijera predstave Gradski i seoski miš prema motivima poznate istoimene Ezopove basne u režiji i dramatizaciji Ivane Peroš, a namijenjena je djeci starijoj od tri godine. Iako dvorana zbog epidemioloških mjera nažalost nije bila ispunjena do posljednjeg mjesta, sa sigurnošću se može reći da bi ova predstava mogla ostvariti velik uspjeh među školarcima, ali i njihovom pratnjom, jer Ezopove basne uistinu nemaju rok trajanja niti striktnu ciljnu publiku.

    Ezopove basne poznate su po svojoj toplini, humoru i pouci na kraju djela, a odgojile  su generacije čitatelja te ih pripremile za daljnje uživanje u književnosti. Priča o gradskom i seoskom mišu dobro je poznata i mnogo puta prepričavana, s poukom o međusobnom uvažavanju i poštovanju uz prizvuk stare izreke: „Kod kuće je najljepše”. Uglađeni i razmaženi gradski miš, kojeg u adaptaciji Gradskog kazališta Dubrava utjelovljuje Ivan Bošnjak, dolazi u posjet svom rođaku seoskom mišu (Hrvoje Horvat) koji živi skromno i uživa u plodovima svoga rada. Rođaka ponosno nudi domaćom hranom poput zobi, pšenice i poriluka, što on, navikao na luksuzna jela, jede iz puke pristojnosti te skriva hranu. Gradski miš hvali život u gradu i otmjenost na koju je navikao te poziva rođaka sebi u goste, što on oduševljeno prihvaća.



    Seoski miš stiže iscrpljen i gladan u grad nakon borbe s lokalnim golubovima, a scenografija se mijenja u otmjeniju kako bi ocrtala život u gradu. Seoski miš mora čekati gozbu o kojoj mu je naveliko pričao rođak te naivno i uzbuđeno pristaje na sve što mu se kaže. Kad gospoda odu, miševi stižu na gozbu, no uskoro ih prekidaju mačke koje seoskom mišu nenaviklom na takve stresove utjeraju strah u kosti. U tom trenutku seoski miš shvati da je kod kuće ipak najljepše te, iako poštuje tuđe, prije svega se želi vratiti u udobnost svog skromnog doma u kojem možda nema gozbu, no ima mir i sigurnost.

    Kuća u kojoj živi seoski miš funkcionalna je i ocrtava njegov položaj na društvenoj ljestvici, a na pozornici se nalaze rekviziti kojima se ističe mjesto radnje, poput mlinca koji je, iz perspektive jednog miša, zaista golem. Za scenografiju i slikarske radove bile su zadužene Vesna Režić i Nikolina Kuzmić koje su izvrsno dočarale interijere, što je posebice vidljivo u drugom dijelu predstave koji se odvija u luksuznom domu gradskog miša. Radnja se u drugom dijelu odvija na stolu na kojem su netom prije toga gozbili gospodari kuće te se pozornica sastoji od držača za salvete te soljenke i paprenke u pastelnim bojama. Svi su rekviziti na pozornici hiperbolizirani, jer je namjena da ih se gleda iz perspektive miševa. Kostimi glumaca (Emina Kušan) također ocrtavaju njihovu društvenu pripadnost te je stoga seoski miš odjeven u zemljane nijanse i nezgrapnog je izgleda, s obaveznim tregerima i prekratkim hlačama, dok gradski miš pažljivo odlaže svoj polucilindar i frak, a na njemu se ističu lakirane cipele i općenito ulašteni izgled.



    Sama su izvedba i dramatizacija te Ezopove basne uspješno provedene uz neznatne intervencije redateljice Ivane Peroš, koja je određene dijelove izvorne basne zamijenila scenski prihvatljivijim i upečatljivijim rješenjima. Primjerice, miševe tijekom gozbe u basni prekidaju kućepazitelji, dok su to u predstavi mačke radi dojmljivijeg zvučnog efekta koji ostavlja snažniji dojam na mlade gledatelje. Upravo je ta mlada publika dobro prihvatila ovu izvedbu, iako je prosjek publike bio ipak nešto stariji od preporučene tri godine te su se u publici uglavnom našli stariji predškolci. Smijeh je tijekom većine predstave odzvanjao dvoranom, djeca su uživala u predstavi, no čini se da je to prvenstveno zbog pretjeranih gesti i mimika glumaca, koje su djeci bile zanimljive i smiješne, a upitno je koliko su zaista djeca razumjela radnju.

    Bilo bi svakako zanimljivo omogućiti školarcima gledanje ove predstave, pogotovo nakon susreta s basnom, jer bi recepcija djela bila u potpunosti drugačija. Iako ne mora svako kazalište biti didaktičko niti imati odgojnu ulogu, ona je prilično naglašena prilikom adaptacija djela kao što su Ezopove basne koje su najpoznatije upravo po eksplicitnoj pouci. Ta bi se uloga znatno bolje ispunila sa starijom djecom koja su već upoznata s građom te bi možda bolje razumjela Ezopa i namjenu redateljice, ali bi i više uživala u samoj predstavi.



    Gradski i seoski miš u svakom slučaju može biti izvrstan uvod u kazališni život djeteta jer je edukativna, zabavna i topla predstava koja se zaista može svidjeti svima, neovisno o dobi. U starijih izaziva nostalgiju i divljenje prema dobro promišljenoj scenografiji, lijepim kostimima i glazbi koja savršeno odgovara događajima na sceni, dok u mlađih izaziva smijeh i toplinu koja je kazalištu u posljednje vrijeme toliko prijeko potrebna.

    Produkcija: Dječje kazalište Dubrava, Zagreb
    Premijera: 18. rujna 2020.

    Režija i dramatizacija: Ivana Peroš
    Scenografija: Vesna Režić
    Asistentica scenografkinje i slikarski radovi: Nikolina Kuzmić
    Kostimografija: Emina Kušan
    Autor glazbe: Igor Karlić
    Oblikovanje svjetla: Aleksandar Mondecar
    Savjetnica za scenski pokret: Sandra Banić Naumovski
    Fotografija: Daniel Kušan

    Glume: Ivan Bošnjak i Hrvoje Horvat

    © Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 14. listopada 2020.

Piše:

Tea
Schmidichen