Glumački besprijekorna kulturološka i sociološka kritika Dubrovnika

71. Dubrovačke ljetne igre, Festivalski dramski ansambl: Saša Božić, Nataša Dangubić, Doris Šarić Kukuljica, Mara i Kata, autor projekta Saša Božić



  • Kultnom emisijom Radio Dubrovnika autora Petra Kušelja Na posjedu u kundurica tijekom gotovo  dva desetljeća svog emitiranja u prošlom stoljeću, dubrovačke su glumice Žuža Egrenyi i Desa Begović Mrkušić kao Kata i Mara, uz pomoć gospara Toma Šuljka kao Dunda Pera, značajno obilježile, kulturološki i sociološki, dubrovačko onodnevlje svojim kundurarijama o svemu i svima. Duhovitim su dijalozima obilježenima porugom propitivali baš sve i svakoga u Gradu - od predstavnika onodobnih vlasti na lokalnom i državnom nivou, preko poznatih ličnosti tog vremena, kazališnih predstava ili onih od Igara, novinskih napisa ili dubrovačkih oriđinala, i tako, uz užitke slušanja njihovih duhovith komentara, građanima Dubrovnika otvarale nove prostore slobode govora i mišljenja. Značajno su utjecali na formiranje gradskog mijenja, a emisije su se prepričavale i pamtile po iskoraku u slobodu smijeha i podsmijeha kao najučinkovitije kritike odluka značajnih za život Grada i građana. Samo Dubrovčanima svojstvenim humorom i vještinom izvrgavanja ruglu „su malo riječi” Mara i Kata i Dundo Pero svojim su emisijama razotkrivali i razgoljavali sve naizgled važno i značajno, prokazujući pompozne i prazne odluke politike, samonapuhane  osobnosti i izmišljene važnosti javnih ličnosti koje su pohodile Dubrovnik ili ga pak trajno nastanjivale, kao ispraznost koja Dubrovčane ne impresionira.   



    Upravo su te dubrovačke radijske kundurice, kao i knjiga Dubrovačke kundurice Dese Begović Mrkušić, poslužile autoru projekta Saši Božiću kao inspiracija i podloga za kazališno propitivanje nove dubrovačke stvarnosti predstavom Mara i Kata, kao prvim premijernim naslovom 71. Dubrovačkih ljetnih igara u đardinu Kazerme (nekadašnje vojarne) na Svetoj Mariji, premijerno odigranom u ponedjeljak 20. srpnja.

    Pomno osluhujući bilo Grada, građane i Grad, Hrvatsku i Grad, i sve one odnose, međuodnose, politike, interese, strasti, ljubavi i mržnje, kako Grada i građana tako i Igara i građana, svojevrsnim je kroničarskim nervom Saša Božić prikupljao materijale za svoj projekt kako bi ga uz pomoć Nataše Dangubić i Doris Šarić Kukuljica probrao, pročistio i scenski impostirao kao novodobno kundurovanje o svemu i svakomu, o svemu i svima, propitujući novi identitet nekad moćnog Grada, Republike unutar Lijepe naše i unutar njega samog. Putujući tako kroz vrijeme unatrag i unaprijed, kundurarijama, što istinama što poluistinama, što pukim izventavanjem kako bi se novovijeka povijest Dubrovnika dovela do samog apsurda koji Grad živi i uobličio je u duhovito kazališno štivo Mara i Kata, iz koje se unatrag i unaprijed ocrtavaju konture Grada koji je bio i koji danas jest i koji će za dvadesetak godina biti.



    Fokusirajući pozornost na građane Grada i njihovo svakodnevlje koje određuje politika - što lokalna što ona na državnom nivou, na posljedice političkih i gospodarskih odluka - bilo na državnom bilo na lokalnom nivou na život građana, na život Igara kao sastavnog dijela gotovo stoljetnog života Grada i sustavno urušavanje svih vrijednosti tijekom tih pedesetak probranih godina koncentrirane kazališne pozornosti, Saša Božić je svoju tročinku, izuzetno smiješni govor o gruboj dubrovačkoj svakodnevici, razdijelio na niz kratkih scena uz  reprodukciju dijelova poznatih i popularnih pjesama koje dolaze iz  nekog boljeg života Grada, poput onih Tiho je negdje svirala mandolinaAdio MareStare ljubaviIzišla je zelena narančaZbogom ostaj moj cvijete ljubljeniKad pjesma zrikavaca zamre i Dubrovačka jesen.

    A što je to Grad, sa svojih petstotinjak građana koji ga još nisu napustili, dobio i izgubio svojom novom slobodom 1990.  do  2040.  otkriva ova duhovita  predstava,  pitajući što je Korektnost (2020),  Što su nam ostavili? (2000) i Budućnost (2040).



    Nepretenciozno, baš kako to i sama scena odnosno oblikovano gledalište sugeriraju, na „kupici razgovora” lepšavo, ironijski i samoironijski, ovom se predstavom kroz kundurarije na sceni otvara čitav niz bolnih rana Grada ali i Igara, njegovih stanovnika i njihovih  razrušenih snova, s nekom pritajenom vojnovićevskom sjetom, dovodeći nas do sutona u Budućnosti u kojoj su Kata i Mara jedine stanovnice Dubrovnika unutar gradskih zidina. Sa Stradunom zaraslim u šikaru, kojeg umjesto ljudi nastanjuju skulpture poznatih dubrovačkih glumaca i redatelja, u strahu od možebitnog im ukidanja mirovina radi dugovječnosti (obje su već na pragu svojih 140 godišta), Mara i Kata, unatoč svemu, ne odustaju i svojim britkim, oštrim i tipično dubrovačkim komentarima vremena Grada kojeg žive, čuvaju sjećanje na Dubrovnik kakav je nekad bio.

    I upravo je to najveća vrijednost sjajnih novih dubrovačkih kundurica - Mare Nataše Dangubić i Kate Doris Šarić Kukuljica, koautorica predstave, koje su se pravom mjerom,  glumački besprijekorno upustile u ovu duhovitu raščlambu dubrovačkog tek nam umaklog vremena začetka njegova novovijekog umiranja, dovodeći nas do apsurdne mu bliske  budućnosti.  



    Čitavim nizom otkačenih, pomaknutih i oštrih osvrta na stvarnost, uništenih i opljačkanih nekadašnjih dubrovačkih tvornica, rasprodanih nekretnina, prekomjernog razvoja turizma, nedostatka sustavne i odgovorne politike - i gospodarske i kulturne, politike koja donosi odluke važne za život njegovih stanovnika u njihovu korist, kroz  napuštanje i rušenje starih vrijednosti bez izgradnje novih, dvije su glumice moćno na sceni pisale recentnu povijest opustošenog  Grada „sa tri Straduna”, čineći ovu mračnu kroniku vremena u kojem jesmo i u kojoj ćemo biti, smijehom koji su neprestano izazivale, lakše podnošljivom. 

    Mara i Kata u izvedbi Nataše Dangubić i Doris Šarić Kukuljica već su najavom igranja izazvale veliki interes dubrovačke javnosti, pa će umjesto predviđene 4, na 71. Dubrovačkim ljetnim igrama biti odigrane osam puta, a ako je suditi prema premijernoj izvedbi, Mara i Kata osigurale su sebi i dugovječniji život na Igrama.        

    Produkcija: 71. Dubrovačke ljetne igre, Festivalski dramski ansambl
    Premijera: 20. srpnja 2020.

    Inspirirano radio-emisijom Na posjedu u kundurica Petra Kušelja te knjigom Dubrovačke kundurice Dese Begović Mrkušić 

    Autor projekta: Saša Božić u suradnji s Natašom Dangubić i Doris Šarić Kukuljica
    Inspicijentica: Virginia Bolfek
    Rekvizita: Aida Machiedo
    Glazba: dijelovi pjesama Tiho je negdje svirala mandolina, Adio Mare, Stare ljubavi, Izišla je zelena naranča, Zbogom ostaj moj cvijete ljubljeni, Kad pjesma zrikavaca zamre i Dubrovačka jesen

    Glume: Nataša Dangubić (Mara), Doris Šarić Kukuljica (Kata)

    © Marina Zec-Miović, KAZALIŠTE.hr, 31. srpnja 2020.

Piše:

Marina
Zec-Miović