Cjelovečernji spektakl

HNK Ivan pl. Zajc, Rijeka: Andrew Lloyd Webber Sunset Boulevard, 8. i 9. veljače 2019.



  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca 8. i 9. veljače premijerno je izvelo mjuzikl Sunset Boulevard Andrewa Lloyda Webbera, nastao prema kultnom filmu Billyja Wildera te tekstu Dona Blacka i Christophera Hamptona. Publika je u dva dana pogledala premijere s dvjema podjelama jednog od najpoznatijih mjuzikala svih vremena, a u režiji Renate Carole Gatice, riječki je Sunset Boulevard gledatelje odveo na bogato glazbeno, plesno i scensko putovanje kroz vrijeme, prostor i čistu dramu.

    Riječka produkcija spektakularnog svijeta Sunset Boulevarda započela je i prije samog početka predstave. Naime, gledatelje su po ulasku u HNK dočekali crveni tepih, vrišteći obožavatelji, reflektori i fotografi koji su ulaz publike u kazalište pretvorili u imerzivno iskustvo holivudskog glamura pedesetih godina 20. stoljeća. Mjuzikl se otvara mrtvim tijelom protagonista Joea Gillisa (Nikola Nedić), čime započinje prepričavanje događaja koji su prethodili njegovom umorstvu. Gillis je holivudski scenarist koji, bježeći od financijskih inspektora, stiže do naizgled napuštene vile u Sunset Boulevardu. Vila pripada Normi Desmond (Olivera Baljak) - ostarjeloj divi nijemih filmova, koja ondje živi sa slugom Maxom von Mayerlingom (Dario Bercich), nekadašnjim velikim redateljem i prvim Norminim suprugom. Norma saznaje da je Joe scenarist te mu ponudi posao prepravljanja svojeg scenarija s kojim se namjerava vratiti pred kamere i obnoviti svoj zvjezdani status. Joe ubrzo shvaća da je gotovo zatočen u Norminoj vili te je napušta i odlazi na novogodišnju zabavu prijatelja i redatelja Artieja Greena (Jasmin Mekić), gdje se ponovno susreće s njegovom mladom zaručnicom i scenaristicom u usponu Betty Schaefer (Leonora Surian Popov). Istovremeno se zaljubljena Norma pokušava ubiti te joj se naposljetku Joe vraća i s njom započinje ljubavni odnos potaknut materijalnom koristi. Po završetku pisanja povratničkog scenarija Norma i Joe zajednički odlaze u Paramount Pictures gdje ubrzo Joe saznaje da je studiju jedini cilj unajmiti Normin automobil, a ne vratiti je pod svjetla reflektora. Pod pritiskom sve nestabilnije Norme, Joe istovremeno surađuje i s Betty te se među njima rađa ljubav. Norma saznaje za njihovu aferu te se posvađa s Joeom, što kulminira njegovim umorstvom kojim je i započela radnja.

    Ono što ovaj mjuzikl čini posebnim u odnosu na druge mjuzikle jest njegova snažna dramska radnja. Dok većina mjuzikala naglasak stavlja na pjesmu, ples i zabavu, Sunset Boulevard nudi izrazito dinamičnu radnju i zanimljive obrate koji gledatelje drže prikovanima do samoga kraja. Ravnateljica Hrvatske drame, Renata Carola Gatica, koja je ujedno i redateljica ovog projekta, pomno je osluškivala zahtjeve riječke publike te im ostvarila želju. Nakon iznimno popularnog čakavskog mjuzikla Sušak, Sušak, koji je premijerno izveden 2015. godine, riječka se publika zaljubila u tu vrstu glazbeno-scenskog djela, o čemu svjedoče i rasprodane premijere, ali i neke reprizne izvedbe. U riječkoj produkciji redateljica, kojoj je ovo prvi mjuzikl, nije odstupala od izvornika nego je postojeći klasik prenijela na scenu i prilagodila ga glumačkim, pjevačkim i plesačkim snagama riječkog HNK.



    Sunset Boulevard
    karakteriziraju dvije različite postave: prva se oslanja na glumačke snage HNK Ivana pl. Zajca, dok je u drugoj postavi naglasak na pjevačkom umijeću. Na prvoj je premijeri Joea Gillisa glumio Nedić, koji se izvrsno snašao i u ovoj ulozi. Nakon početaka u Frljićevom Hrvatskom glumištu, Nedić je stasao u zreloga glumca iznimnih sposobnosti, koji svojom scenskom pojavom osvaja Sunset Boulevard i publiku riječkoga HNK. Moglo bi se reći da je ovo Nedićeva sezona – u rujnu je osvojio kritiku i publiku svojom izvedbom u prvoj ovosezonskoj premijeri, Michelangelu, a ulogom u mjuziklu afirmirao se kao zaista svestrani glumac koji je već sada nadmašio svoje mnoge starije kolege. Stabilnoga glasa, solidnog raspona i pjevački uvježban, Nedić je u duetima s Leonorom Surian Popov zvučao skladno i nenametljivo. No, njegova su gluma i scenski pokret kojim je savršeno utjelovio duh drugog vremena i prostora ono čime se ističe između 150 glumaca, pjevača i plesača na sceni. Uz njega je nastupila Olivera Baljak, kojoj nikada nije jednostavno parirati, no Nedić joj je bio dostojan partner. Uloga Norme izrazito je dramatična te je važno da je igra glumica, a ne pjevačica, a Olivera Baljak uvjerljivo je utjelovila Normine nestabilne emocije i iluzije. Pojedine su pjevačke dionice možda bile previsoke za glasovne gabarite alta Olivere Baljak koja je prvenstveno vrhunska glumica, a potom pjevačica, no svojom je dramskom pojavom i nastupom zasjenila eventualne vokalne nedostatke. Njezina dojmljiva pojava, scenski pokret te raskošne haljine kojima se dočarala veličina Norme Desmond i njezin napuhani ego dodatno su naglasili postojanost, dosljednost i uvjerljivost glume Olivere Baljak. Članovi ansambala u ovom su mjuziklu morali napustiti svoje sigurne i utabane putove pa su se mnogi izvođači našli u nesigurnim vodama. U glumačkoj se ulozi dobro snašao solist riječke Opere Dario Bercich, čija impozantna pojava osvaja čak i kad ne pjeva. Uz izvrsnu dikciju i topao bariton, Bercich je dobro vladao scenskim pokretom, kojim je i bez riječi uspio dočarati svoje osjećaje prema Normi.

    Od ostalih glumaca valja naglasiti Leonoru Surian Popov, koja je u prvoj premijeri nastupila u ulozi Betty Schaefer, a u drugoj će se publici predstaviti kao Norma Desmond uz Damira Kedžu u ulozi Joea Gillisa. Leonora Surian na sceni je sigurna, zaigrana i vesela, što i priliči liku koji tumači, a glasovno nadmašuje i Nedića i Baljak. Kombinacijom glume i pjevačkog umijeća postavila se kao jedna od najsjajnijih zvijezda ovoga mjuzikla te je za očekivati da će jednako oduševiti i u ulozi Norme. Orkestar je pod vodstvom maestra Igora Vlajnića zvučao uvježbano i usklađeno te je glazba, iako u dijelovima preglasna, savršeno ocrtavala, pratila i najavljivala promjene na sceni. No, Igora Vlajnića važnije je spomenuti u kontekstu prijevoda i prepjeva izvornika na hrvatski jezik, što nije bio nimalo lak zadatak zbog kompleksnosti hrvatskog jezika u odnosu na engleski. Unatoč tome, svoj je posao obavio više nego korektno te stvorio pjevne i zarazne dionice, koje gledateljima ostaju u uhu danima nakon odlaska iz kazališta. Scenografija je bogata, što i priliči spektaklu ove razine, a scenografima Daliboru Laginji i Paoli Lugarić u prilog je išlo i to što se velik dio kazališne opreme mogao upotrijebiti kao rekvizit u Sunset Boulevardu. Kostimi koje potpisuje Manuela Paladin Šabanović ocrtavaju položaj likova i publiku vode na putovanje kroz vrijeme te evociraju duh Hollywooda 1950-ih godina. Koreografija je dinamična i dramatična te usklađena s tempom same predstave, a za nju je zaslužna Tihana Strmečki. Zajedničke plesne sekvence članova svih ansambala izvrsno su uvježbane te se svi međusobno nadopunjuju, a redateljica je uspješno naglasila jake strane brojnih izvođača na sceni.

    Dupkom ispunjeno gledalište i dugotrajne ovacije pokazale su da je publika bila gladna ovakvog kazališnog spektakla te da u Rijeci postoji velik interes i za drugačijim formama. Opuštajuća predstava lišena političkih konotacija i suvremenih intervencija upravo je ono za čim je riječka publika već godinama žudila, a ova je koprodukcija pod sjajnim vodstvom Renate Carole Gatice i Igora Vlajnića gledateljima pružila cjelovečernji spektakl za pamćenje.



    Glazbena redateljica
    : Renata Carola Gatica
    Prijevod i prepjev te dirigent: Igor Vlajnić
    Koreografkinja: Tihana Strmečki
    Scenografi: Dalibor Laginja i Paola Lugarić
    Kostimografkinja: Manuela Paladin Šabanović
    Oblikovatelj svjetla: Dalibor Fugošić
    Zborovoditeljica: Nicoletta Olivieri
    Koncertna majstorica: Tea Grubišić Mihalić
    Inspicijentice: Gilda Maria Castellano / Antonija Družeta Balić / Noemi Dessardo

    Glume
    : Olivera Baljak / Leonora Surian Popov (Norma Desmond), Nikola Nedić / Damir Kedžo / Marko Fortunato (Joe Gillis), Leonora Surian Popov / Elena Brumini / Katja Budimčić (Betty Schaefer, Artijeva zaručnica), Bruno Nacinovich / Dario Bercich (Max von Mayerling, batler), Nikola Nedić / Jasmin Mekić (Artie Green, asistent redatelja, Joeov prijatelj), Aleksandar Cvjetković (Cecil B. DeMille, redatelj), Marta Voinea Čavrak / Tanja Tišma (mlada Norma), Marijan Padavić (Manfred, krojač, vlasnik trgovine muške mode), Anastazija Balaž (Sheldrake, producentica), Zoran Trubić i Nenad Ban (financijski inspektori 1 i 2), Saša Matovina (Myron, asistent redatelja), Vivien Galetta (Marion, glumica), Iskra Stanojević (Joanna, spisateljica), Martin Marić (Sammy, glumac), Boris Mohorić (Morino, Joev agent), Gilda Maria Castellano (Wunderkind, mladi glumac), Dominika Glinšek (Sheldrakeova tajnica), Krešimir Škunca (Cliff, asistent redatelja), Stanislava Vlajnić (Anita, glumica), Giuseppe Nicodemo (Artijev asistent), Ana Majdak (Larissa, glumica), Milica Marelja (Lisa, glumica), Marin Tuhtan (John, glumac), Igor Doričić (Dawn, asistent redatelja), Vitalij Klok / Andrei Köteles / Nika Lilek / Marta Voinea Čavrak / Svetlana Andrejčuk / Oksana Brandiboura Kožul / Danijela Menkinovski / Tanja Tišma / Daniele Romeo / Cristian Emanuele Amuchastegui / Michele Pastorini / Svebor Zgurić / Tea Rušin / Anca Nicoleta Zgurić (glumci i glumice u Paramountu), Daniele Romeo (pogrebnik), Anastazija Balaž / Danijela Menkinovski / Svetlana Andrejčuk / Vitalij Klok / Svebor Zgurić (konobari i konobarice), Davor Lešić (Glenn), Siniša Oreščanin (Danielle/Jean), Martin Marić / Zoran Trubić / Boris Mohorić / Krešimir Škunca / Robert Verzon / Saša Matovina / Vitalij Klok / Andrei Köteles / Daniele Romeo / Cristian Emanuele Amuchastegui / Michele Pastorini / Svebor Zgurić (prodavači u trgovini muške mode), Giuseppe Nicodemo (Jones, stari stražar u Paramountu), Vitalij Klok (drugi stražar), Anastazija Balaž (Heather, DeMilleova asistentica), Jasmin Mekić (Hog-Eye, električar), Viven Galleta / Iskra Stanojević / Milica Marelja / Dominika Glinšek / Stanislava Vlajnić / Lorena Krstić / Dragana Tomšić / Svetlana Andrejčuk / Oksana Brandiboura Kožul / Danijela Menkinovski / Tea Rušin / Anca Nicoleta Zgurić / Nika Lilek (kozmetičarke), Ana Majdak (Normina astrologinja), Morana Pleše (Normina psihologinja), Ljubov Judčenko-Košmerl (Normina doktorica), Anastazija Balaž (novinarka), Vitalij Klok / Andrei Köteles / Nika Lilek / Marta Voinea Čavrak / Svetlana Andrejčuk / Oksana Brandiboura Kožul / Danijela Menkinovski / Tanja Tišma / Daniele Romeo / Cristian Emanuele Amuchastegui / Michele Pastorini / Svebor Zgurić / Tea Rušin / Anca Nicoleta Zgurić (novinari i novinarke), Marin Tuhtan (policajac), Ivica Žunić / Robert Verzon / Dario Cibić / Savo Orobabić / Bojan Fuštar / Sanjin Mandičić / Vendi Pogorelić / Jasmina Cossetto / Loredana Raimund / Nives Štemberga / Lorena Krstić / Karla Duscovich / Nataša Grbčić / Ivana Šarić Baštovanović / Ivana Kajdi / Marinka Bogičević / Dragana Tomšić (binci, garderobijerke i spremačice u Paramount studijima).

    © Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 4. ožujka 2019.

kritike i eseji