Izvandredan umjetnički ansambl

Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja - 25. kolovoza 2018., Marin Držić, Nikola Nalješković: Odbrojavanje - na piru s Držićem i Nalješkovićem, redatelji Lea Anastazija Fleger, Marina Pejnović i Hrvoje Korbar



  • Zagrebačka akademija dramskih umjetnosti i Dubrovačke ljetne igre oduvijek se ljube i kazališno uspješno sljube, a tom čudesu svjedoči povijest Igara i povijest Akademije. Dokaz je tomu prošlost Igara. Sjetimo se samo rada Ivice Boban ili Joška Juvančiča, Ivice Kunčevića, Georgija Para ili pak Krešimira Dolenčića, kao i čitavog niza redatelja koji su ostvarili vrhunske predstave na Igrama s glumcima koji su još uvijek bili akademci, studenti ADU. Predstave koje su stvarale teatar Igara i pomogle očuvati izvornu ambijentalnost. Energija i posvećenost mladih u znalačkom majstorskom spoju redatelja, scenografa i kostimografa  davala je predstave koje još uvijek pamtimo i o kojima se još govori kao o velikim umjetničkim dosezima Igara.

    Na taj se način pristupilo i ovom zajedničkom projektu 69. Dubrovačkih ljetnih igara i ADU, projektu „pirnih drama“, započetom zimus u Zagrebu, kako bi se pristupilo gradnji i redefiniranju ideje ambijentalnoga kazališta u smislu u kojem ono postoji u Dubrovniku od srednjovjekovlja do suvremenih postavki na Igrama. U prvoj fazi projekta studenti režije, plesa, glume i dramaturgije ADU Zagreb pod vodstvom svojih mentora: Nataše Rajković, Tomislava Bogdana, Ane Marinković, Nikoline Farčić, Ivice Boban, Slavice Stojan, Krešimira Dolenčića, Matka Sršena i Ivice Kunčevića, istraživali su povijesne i teatrološke zabilješke o renesansnom kazalištu u Dubrovniku, s naglaskom na osobitosti pirnih drama i običaja, lokalitete, kontekst i okolnosti nastanka i izvedbi pirnih drama iz opusa Držića i Nalješkovića. Nadalje, istraživala se i povijest izvedbi renesansnih pirnih komada na Dubrovačkim ljetnim igrama u posljednjih 68 godina.

    U drugoj fazi projekta studenti su istraživali koje se ideje izvedbe svadbi njeguju u suvremenom Dubrovniku, a uključeni su bili i građani Dubrovnika te materijali dostupni iz medija i arhiva. Stoga ova premijerna izvedba pirnih tekstova na 69. Igrama predstavlja kulminaciju tog istraživanja. Idejni začetnik projekta je pomoćnik za dramski program Saša Božić.



    Mladi redateljski trio - Lea Anastazija Fleger, Marina Pejnović i Hrvoje Korbar, pozvali su festivalsku publiku na izvanredno uspješno kazališno  vjenčanje kao drugi premijerni dramski naslov na 69. Dubrovačkim ljetnim igrama: Odbrojavanje - na piru s Držićem i Nalješkovićem, premijerno odigrano 1. kolovoza na Minčeti.

    Izvrsna dramaturgija Nikoline Rafaj i Nine Bajsić, koje su iz prebogate dubrovačke renesansne kazališne baštine i petrarkističkih stihova  Grada probrale i za redatelje pripremile novo i svježe kazališno štivo obilježeno Držićevim Pometom i Njarnjas gradom, pridodavši im pozorne osluhe iz nedavne nam povijesti i Domovinskog rata i Grada koji danas sebe rasprodaje i grca pod koracima putnika s kruzera, omogućila je redateljskom timu siguran zakorak u Grad iz Grada gledan. Preciznom i umješnom režijom redateljski je tim, uz izvrsnu kostimografiju i scenografiju Zdravke Ivandija Kirigin, stvorio raskošan okvir za moćnu igru fantastične mlade njarnjas-družine čija umjetnička energija i snaga izričaja na svaki način nadilazi uobičajenu studentsku igru.

    Mladi su se glumci nevjerojatno uspješno nosili s povjerenim im zadaćama i tako moćno najavili dolazak jedne nove generacije glumaca, na kojoj će sigurno počivati buduće hrvatsko glumište.

    Prava ambijentalna šetnja, nekoć jedna od odrednica teatra Igara, započinje na Minčeti ulazom s Pelina, širi se ili sužava unutar skalina i katakomba i razrješava se na nogometnom igralištu podno Minčete na svečanoj svadbenoj večeri u kojoj aktivno sudjeluje publika, koja je od samog početka predstave aktivno uvučena u nju samu i sastavni joj je dio.



    Uz komercijalne zvuke popularnih današnjih svadbenih pokladnica Maje Šuput, hrvatsku zastavu i obilje boca, nazočimo Nalješkovićevoj i Držićevoj igri o ljubavi i braku kroz ljubavnu svađu mladoženje Miljenka - Filipa Mayera i mladenke Fjore - Vini Juričić, koja dovodi u pitanje i vjenčanje i održavanje same svadbene večere  koje  kum  Orlando - Rok Juričić poput Kupida spašava i sretne mladence spušta na donju razinu Tvrđave u samo srce Minčete.

    Rok Juričić je na skalinama koje vode u katakombe Minčete izvrstan vodič Igara koji nema pojma o povijesti Minčete, a publika je grupa koju Orlando vodi. Na skalinama se susreću i Miljenko i otac mladenkin koji dogovaraju mladenkin miraz, Engleskinja koja odmjerava prostore za svoje vjenčanje koje želi održati u Minčeti, organizatorica vjenčanja Maruška Aras te izbjeglice u katakombama, među kojima se izdvaja Iva Kraljević, kasnije i mladoženjina majka i Jeđupka, koje su se tijekom Domovinskog rata skrivale u ovoj dubrovačkoj tvrđavi.

    Impresivna, glumački moćna ambijentalna šetnja mlade njarnas-družine unutarnjim i vanjskim prostorima Minčete svojom igrom upućuje na pravi ambijentalni trag novih Igara, a njihova izvedbena ljepota i moć igre fantastično se završava na nogometnom igralištu na kojem je publika gost na svadbenoj večeri na engleskom jeziku pod kontrolom izvanredno uspješnog Borisa Barkčića, meštra od komedije, Pometa i konferansijera, mladog glumca koji vodi igru dok se mladenci još traže. Tu je i izvrsna Jeđupka, Japanka koja se ženi arapskim šeikom, kao i čitav niz smijehu izvrgnutih osobitosti Grada danas, koji svoju ljepotu i baštinu do ruba prostitucije nudi na prodaju, Grada koji nema nikakvu novostvorenu vrijednost a svoje nasljeđe bjesomučno glođe. Ubojitim smijehom nazočimo rasapu svih vrijednosti, koje podcrtava i glazba - od Linđa do na vjenčanju izvođena pjesme U boj, u boj, jer je u nas sve na prodaju. Svjedočimo rasprodaji svih vrijednosti koje smijeh samo privremeno olakšava.

    U svakom slučaju, Odbrojavanje - na piru s Držićem i Naješkovićem izvrsna je kazališna šetnja Minčetom koja pršti novom snagom umjetničke energije, kako autora predstave tako i izvanrednog mladog umjetničkog ansambla, nove njarnjas-družine koja je posve osvojila publiku. Prava kazališna festa koja je posve sigurno sebi osigurala dugovječnost na Igrama.



    Redatelji
    : Lea Anastazija FlegerMarina PejnovićHrvoje Korbar
    Scenografkinja i kostimografkinja: Zdravka Ivandija Kirigin
    Dramaturginje: Nikolina RafajNina Bajsić
    Scenski pokret: Ema Crnić
    Asistentica kostimografkinje: Ana Fucijaš
    Producentica: Romana Brajša
    Prijevod teksta na suvremeni dubrovački i jezična savjetnica: Doris Šarić Kukuljica
    Prijevod teksta na starodubrovački: Matko Sršen

    Izvode: Maruška Aras, Boris Barukčić, Lucija Dujmović, Vini Jurčić, Rok Juričić, Iva Kraljević, Filip Mayer, Tin Rožman, studenti zagrebačke ADU, članovi dubrovačke kazališne družine Kolarin: Ana Cvitanović, Paula Japunčić, Matea Šišić, Jelica Čučević, Rela Petric, Mislav Stanković, Aida Machiedo, Matilda Perković, Igor Jurinić, Vid Ćosić, Marko Capor te Matija Vojvodić

    © Marina Zec-Miović, KAZALIŠTE.hr, 1. rujna 2018.

kritike i eseji