Suvremena vizualna poslastica

Zagrebačko kazalište mladih: Lewis Carroll - Ivor Martinić, Alisa u zemlji čudesa, red. Renata Carola Gatica



  • Poznati roman Lewisa Carrolla Alisa u zemlji čudesa u Zagrebačkom kazalištu mladih postaje suvremena vizualna poslastica koja - maštovito promišljena u svakom aspektu, plijeni pažnju inovativnošću ali i ostaje vjerna ludističkoj igri zbilje i jezika, zakonitosti mašte, ludosti i povratnoj logičnosti apsurda.

    Režija Renate Carole Gatice uspjela je stvoriti vrlo potentnu i vizualno zanimljivu predstavu koja se uz propitivanje proširenog svijeta Alisine zemlje čudesa, stigla poigrati i određenim tropima kazališta. Ono što je Alisino ustajanje iz publike i ulaženje na scenu označilo jest opsežnost i fluidnost koju sve prikazano na sceni od toga trenutka ima. Začudno koje treba razumjeti i nelogično koje treba nadvladati ne staju na kazališnoj rampi. Kako predstava napreduje, intenzitet i ritam ne jenjavaju unatoč gomilanju istovjetnih apsurdnosti, nego šire prostor mogućeg i iznenađuju s njegovom neuhvatljivom ali prijemljivom širinom.



    Vizualni kod izvedbe minuciozno je ostvaren kroz scenografiju, kostime i svjetlo, koji su vrlo skladno rastvorili bogati svijet ostvaren jednostavnim ali besprijekorno izvedenim rješenjima. Od rastegnutih polu-prozirnih folija koje su vijorile cijelim frontama scene do monokromnih kostima modernih materijala i maštovitih instalacija poput mobila od kuhinjskog pribora, svakoj se sceni pridonijelo sa svojstvenom dozom stilizirano magičnog. Predstava je s lakoćom u publici slijedno aktivirala dojam nježnosti, opasnosti, ljepote, agresivnosti... i to samo putem vizualnosti scene i scenskog pokreta. Ulogu Alise u različitim izvedbama igraju dvije glumice - Hrvojka Begović i Anđela Ramljak, te svaka uspijeva u eponimni lik unijeti nešto drugačije ali organski i istinito. Alisa Hrvojke Begović na sceni djeluje više empatijski otvoreno i osjetljivo te njen lik dobiva na psihičkoj zbunjenosti te nesigurnosti. Alisa Anđele Ramljak specifičnim glumičinim korištenjem tijela, koje na trenutke izgleda marionetsko, kroz pokret uistinu ostavlja dojam dječje rastegnutosti i izgubljenosti unutar nepoznatog svijeta u koji kroz zečju rupu padne, počevši od vlastitog tijela pa do čudnovatog okoliša oko nje.

    Izmjene logičkih igara originalne bajke koje dramatizacija nudi i režija inscenira, bile su pomalo zbunjujući moment. Svaka od izmjena pokušavala je doprinijeti suvremenosti, apelirati na trenutne apsurdne situacije s kojima se susreće ciljana publika i šire, ali i ostati privlačni dramski momenti koji Carrollove tematizacije Alisinih enigmatskih fizičkih promjena mijenjaju s jasnijim psihičkim i socijalnim. Iznenađujuće je da je Martinićeva dramatizacija ostala dramski više zbunjujuća i nezgrapnija, unatoč izmjenama nastalima u svrhu odmicanja od originalnih logičko-poetskih igra u spektar veće prijemljivosti i suvremeno društvenog komentara.



    Alisa u zemlji čudesa
    nudi maštoviti vorteks poznatog i začuđujućeg, nepoznatog i logičnog, iskrenog i metaforičnog. Uspijeva iznijeti važnu i zanimljivu poantu o odricanju mašte pri odrastanju i naglasiti da sve, od najsitnijeg i najčudnijeg, ima svoje zašto i zato. Odlični ansambl zaigrano provodi gledatelje kroz fantastični svijet koji se na sceni briše i stvara u sekundi, a svima poznata i voljena neklasična bajka postaje još čudesnija.

    Redateljica: Renata Carola Gatica
    Dramaturginja i animatorica lutkarske animacije: Tamara Kučinović
    Dramaturginja i asistentica redateljice: Ivana Đula
    Scenografi: Isidora Spasić i Igor Vasiljev
    Kostimografi: DECKER+KUTIĆ
    Skladatelji: Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle
    Oblikovatelj scenskog pokreta: Staša Zurovac
    Oblikovatelj svjetla: Aleksandar Čavlek
    Oblikovatelj tona: Miroslav Piškulić
    Autorice maski i frizura: Laura Buljan i Mirela Kunštek
    Autor instrumenata: Davor Peršić
    Inspicijentica: Milica Kostanić

    Glume: Anđela Ramljak / Hrvojka Begović, Barbara Prpić, Tina Orlandini, Marica Vidušić, Rakan Rushaidat, Dado Ćosić, Edvin Liverić, Vedran Živolić, Sreten Mokrović, Petar Leventić, Mateo Videk, Robert Budak

    © Maja Ležaić, KAZALIŠTE.hr, 5. ožujka 2018.

Piše:

Maja
Ležaić