Neopterećena zabava

Gostovanje: David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović) (Kazalište Kerempuh, Scena Vidra, Zagreb)

  • David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović)

    Gostovanje predstave Čikaške perverzije, obnovljene u neovisnoj produkciji nakon premijere u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu 1993., održano je na Sceni Vidra u Zagrebu 5. prosinca. Ta predstava, nastala prema tekstu Davida Mameta, bavi se muško-ženskim odnosima, seksualnošću i poimanjem emocionalnih veza među mladima u naslovnom gradu sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća. U režiji Dragana Jovanovića, srpskog glumca i komičara i izvedbi, uz redatelja, Olge Odanović, Igora Đorđevića i Branke Puljić, ove Čikaške perverzije teže univerzalnosti kroz humor. Naime, iako scenom i, posebice, kostimima, locirana u prostor i vrijeme predloška, Jovanovićeva predstava gradi se kao univerzalan komentar odnosa i stavova o seksualnosti, percepciji emocionalnog, ali i svega onoga što ih prati. Komentiranje specifičnog vremena i specifičnih odnosa koji su postojali u jednom trenutku, u jednom društvu, ali i izvršili utjecaj na mnogobrojna druga društva i odnose do danas, što ih čini prepoznatljivima i ima posljedice u različitim sferama socijalnih odnosa, od onih sasvim svakodnevnih, pa i banalnih, do značajnih dijelova identiteta.
    David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović)
    Bavljenje tako opsežnim tematskim slojem, moguće je, dakako, na različite načine, od kojih Jovanović bira onaj humorni. I to humor vrlo jednostavnih, često standupovskih odrednica, čime se izaziva naklonost publike i osigurava dinamičnost predstave, koja uspijeva biti duhovita u gotovo dvosatnom trajanju, no time se ne omogućuje otvaranje pitanja i dilema koje se iz njezinog tematskog određenja nameću. Adresiranje tih i takvih određenja humorom, bilo bi, dakako, zahtjevnije nego što je brojnim šalama, fizičkog i verbalnog humora lake pamtljivosti i zabavnosti, no rezultiralo bi intrigantnijom predstavom. Ovako, ostvarena je dinamična i, ne na jednostavnoj i prvoloptaškoj razlini, zabavna predstava, no ne i mnogo više od toga, što joj osigurava popularnost i dugovječnost, no ne na osnovama aktualnosti, intrigantnosti ili univerzalnosti (što su sve potencijalne karakteristike njezinih tema), nego na osnovi lake zabave, dopadljivosti i humora bez potrebe za gledateljskim angažmanom ili promišljanjem. U najavi titulirana kultnom, ova predstava to jest, barem brojem izvedbi, prepoznatljivošću i publikom koju ima, no njezino dostizanje toga statusa ostaje, ipak, značajnije utemeljeno na jednostavnosti, podilaženju i sredstvima skeča, nego stvarnoj teatarskoj inovaciji ili izvrsnosti.
    David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović)
    Ritam Čikaških perverzija, održavan beskrajnim nizom šala i skečeva različitih izražajnih sredstava, ali zajedničke jednostavnosti, ipak je, promatrajući scenska zbivanja kao cjelinu, isprekidan potrebom za nasmijavanjem i kreiranjem situacija ne kako bi bile smislen dio cjeline, nego kako bi stvorile još jedan trenutak zabavnog i publici smiješnog. Iako cjelina (uglavnom zahvaljujući malom broju glumaca, sceni koja ostaje nepromijenjena i kostimima), ostaje okvirno postavljena, ipak se od koherentnosti i uobličenosti zbivanja prečesto odustaje kako bi se iskoristio trenutak pogodan za skeč ili šalu.

    Ako Čikaške perverzije doista i shvatimo kao niz zabavnih skečeva, komičarski se registar glumačke suigre ostvaruje vrlo zanatski dorađeno, što je vjerojatno posljedica dugotrajnog igranja i iskustva glumaca na sceni. Pritom posebno treba apostrofirati i kvalitetnu dikciju te snalaženje u svim situacijama na sceni, bile one više ili manje u slogu kazališne komedije ili stand up nastupa pojedinog aktera. Na kraju, stvorena je očito uspješna predstava, o čemu govori brojnost publike na njezinim izvedbama, no koja tu uspješnost ostvaruje u jednostavnom obliku neposredne komike i tako gubi mogućnost stvarne kazališne uobličenosti, unatoč glumačkim izvedbama visoke, no ipak zanatske kvalitete. Čikaške perverzije ostvarene su nezahtjevno i neopterećeno, oblikujući tako kazališno iskustvo neopterećenom zabavom, skečom, koji će pomoći u bijegu od stvarnosti.

    © Leon Žganec-Brajša, KAZALIŠTE.hr, 20. siječnja 2017.
    David Mamet, Čikaške perverzije, red. Omar Abu El Rub (Dragan Jovanović)

Piše:

Leon
Žganec-Brajša