Hrabrost iskrenog angažmana

Ciklus Europsko kazalište u Zagrebačkom kazalištu mladih: Qendra Multimedia, Priština, Kosovski cinik, Kazališna predstava s četiri glumca i..., red. Blerta Neziraj

  • Qendra Multimedia, Priština: Kosovski cinik, Kazališna predstava s četiri glumca i..., red. Blerta Neziraj

    Nakon iznimno uspjele izvedbe Romea i Julije u režiji Mikija Manojlovića ostvarene u koprodukciji s beogradskom Radionicom integracije kosovska Qendra Multimemedia se po drugi put ove godine (ovaj put samostalno) predstavila u ZKM-u Kazališnom predstavom s četiri glumca, nekoliko svinja, nekoliko krava, nekoliko konja i premijerom i milka kravom i nekoliko međunarodnih i nekoliko lokalnih inspektora (kako glasi njen puni naslov) potvrđujući reputaciju jedne od najzanimljivijih nezavisnih teatarskih grupa u jugoistočnoj Europi koju je stekla ponajprije politički angažiranim, prema vlastitoj sredini beskompromisno kritičnim, ali i kazališno vrlo inventivno osmišljenim izvedbama.
    Qendra Multimedia, Priština: Kosovski cinik, Kazališna predstava s četiri glumca i..., red. Blerta Neziraj
    Takva je i Kazališna predstava s četiri glumca... kojoj je ishodište u strahu Europske unije da će se urušiti ukoliko nakon Brexita hitno ne nađe zemlju koja će zauzeti mjesto koje je ispraznila Velika Britanija. Izabrano je Kosovo kojemu su poslane upute Kosovo i tri tisuće lakih pravila na europskome putu, ali se stvari počinju komplicirati time što i Srbija ulazi u konkurenciju za to mjesto. Obični ljudi su spremni sve učiniti da bi pomogli svojoj zemlji na tom putu, a kafkijansko okruženje njihovih napora oličeno je sudbinom vlasnika mesnice u Prištini simboličnog naziva Klaonica Tonyja Blaira kojem u savladavanju poteškoća, ali i klanju pomaže supruga koja je inače aktivistica u borbi za zaštitu životinja. A i životinje (koje pomalo podsjećaju na one iz Orvellove Životinjske farme) pružaju podršku, jer u ulasku u Europu vide mogućnost osiguranja dostojanstvenijeg klanja.

    To gomilanje paradoksa koje na groteskan, ali i duhovit način prikazuje i domoljubne ekstreme i nečovječnu europsku administraciju posebice je hipertrofirano u prikazu bezgranične korupcije kosovske administracije i vlasti što kulminira željom da se iz skopskog zoološkog vrta ukrade žirafa i posluži kao poseban specijalitet premijeru. Niz labavo povezanih situacija, od kojih su mnoge (ali ne i sve) maštovite i vrlo originalne, stvaraju mozaik koji kroz neku vrstu galgenhumora uobličuje autorsko viđenje zbilje koja je iz vizure ove predstave toliko tragična da prelazi u crnu komediju.
    Qendra Multimedia, Priština: Kosovski cinik, Kazališna predstava s četiri glumca i..., red. Blerta Neziraj
    Elemente pretjerane farsičnosti, parodije i ironije povezane s eksplicitnim, plakatski obojenim političkim teatrom autor objedinjuje velikom dozom cinizma za kojeg mu se čini da jedini može učiniti podnošljivim oslikavanje suvremenog života na Kosovu, pa se zato ovaj put i potpisuje kao Kosovski cinik, iako se radi o Jetonu Neziraju, direktoru Qentra Multimedije i dramatičaru koji je cijenjen i izvan granica domovine. Djela su mu ne samo prevedena na petnaestak jezika nego se izvode i u više europskih zemalja i Sjedinjenim Državama, pa je očito da je on ne samo organizacijski nego i kreativno jedan od graditelja imidža te samosvojne kazališne grupe.

    Da bi ta vrsta političkog teatra koji se temelji prvenstveno na komediji i groteski zaživjela na sceni velike zasluge ima i redateljica Blerta Neziraj čije su predstave gostovale na mnogim europskim pozornicama i festivalima, a u Kazališnoj predstavi s četiri glumca... uspjela je uskladiti u jedinstvenu ekspresivnu cjelinu četvero glumaca (Shengyl Ismajli, Adrian Morina, Ernest Malazogu i Shpetim Selmani) i njihovu silnu glumačku energiju te žestoku glazbu Gabrielea Marangonija koju ubrzavajući ritam predstave uspješno (iako možda malo preglasno za nedovoljno velik prostor manje dvorane ZKM-a) izvode Art Lokaj na električnoj gitari i Drin Tashi na bubnjevima. Tako je ostvarena zanimljiva predstava koja i preko jezične barijere (tek umanjene titlovima) prenosi iskreni angažman i hrabrost tvoraca ove zanimljive predstave.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 16. siječnja 2017.

Piše:

Tomislav
Kurelec