Iskustvo, identitet, mentalitet

6 argentinskih drama, izabrao Roberto Aguirre, Hrvatski centar ITI, 2014.

  • 6 argentinskih drama, izabrao Roberto Aguirre, Hrvatski centar ITI, 2014.

    Hrvatski centar ITI, u suradnji s programom Sur za potporu prevođenju Ministarstva vanjskih poslova i bogoštovlja Argentine, objavio je 2014. zbirku naslovljenu 6 argentinskih drama, koja donosi presjek najrelevantnije argentinske dramske književnosti, uglavnom iz druge polovine 20. stoljeća, kada je ta zemlja proživljavala brojne političke i društvene nestabilnosti, čiji je odraz prisutan i u izabranim djelima. U izboru Roberta Aguirrea, dramatičara, redatelja i čovjeka bogate kazališne biografije, čije je poznavanje relevantnih autora u argentinskoj drami tog razdoblja neupitno, te prijevodu Nikoline Židek, zbirka 6 argentinskih drama čini tako bogato predstavljanje i upoznavanje hrvatske književne i kazališne publike s argentinskim autorima, čija je kvaliteta i prepoznatljivost već ostvarena u argentinskom kazalištu, ali i drugim, posebno iberofonskim zemljama. Roberto Cossa (Nona), Javier Daulte (Jesi li tamo?), Jorge Huertas (Nastaviti i ne misliti), Roberto Ibáñez (O Lorci, besmrtnosti pjesnika i drugim stvarima), Ricardo Monti (Maraton) i Eduardo Rovner (Vratila se jedne noći) pripadaju različitim generacijama ali su plodni i izvođeni autori, a izbor je vođen kriterijem prikaza mentaliteta i životnih iskustava Argentinaca u turbulentnim vremenima i socijalnim previranjima koja su obilježila tu zemlju u razdoblju stvaranja zastupljenih autora. Iako sva djela u zbirci nisu smještena u vrijeme u kojem nastaju, pa ni ne propituju izravno argentinski društveni trenutak, ona su slika životnog iskustva sredine emanirana u dramsku književnost.

    U predgovoru, jasno i znakovito naslovljenom Argentinski identitet i drama, Aguirre daje kratak, u izričaju gotovo poetski narativ argentinskog životnog iskustva, još od kolonizacije i početaka oblikovanja društva do vremena stvaranja drama zastupljenih u zbirci. U kontekstu bogate produkcije i široko postavljenog kriterija, kako to priznaje i sam izbornik, napraviti redakciju i odlučiti se za određene naslove bilo je složeno, teško i nepravedno, no ostvarena je zbirka koja nudi predstavljanje, u kontekstu hrvatskog poznavanja argentinskog dramskog stvaralaštva, izbor dovoljne svježine, ali i dovoljne referentnosti da može nositi epitet antologije. Odlučujući se upravo za ove autore, Roberto Aguirre bira i predstavlja književnost, dramsko pismo i njegov značaj u kulturnom životu Argentine, ali i oblikuje sinegdohu životnog iskustva, identiteta i mentaliteta zemlje. Time se otvara prostor upoznavanju i prepoznavanju, širenju i otvaranju konteksta drugačijih književnosti i autora koji dosad uglavnom nisu bili poznati hrvatskoj publici, a nudi se i štivo koje se, potencijalno, može realizirati u produkciji neke od ovih drama u hrvatskim kazalištima.

    Zbirka relevantna prvenstveno kao pogled u dosad uglavnom nepoznatu dramsku književnost i njezin trenutak, koji se u bitnome očituje u dijalogu sa stvarnošću naroda u kojem je nastajala, vrijedan su prinos i značajan pokazatelj razvoja kulturnih odnosa zemalja koje knjiga povezuje. Ujedno, 6 argentinskih drama pružaju mogućnost hrvatskim čitateljima u upoznavanju s dramskom književnošću drugog i drukčijeg, ali univerzalnim identitetskim odrednicama povezanog kulturnog kruga, njegovo percipiranje, razumijevanje i proučavanje, a kazališnim akterima i posebno kreatorima repertoara, uvid u potencijalne mogućnosti postavljanja neke od ovih drama na hrvatske pozornice.

    © Leon Žganec-Brajša, KAZALIŠTE.hr, 11. lipnja 2016.

Piše:

Leon
Žganec-Brajša