Ulazak u prostor

Teatar &TD, Zagreb: Zlatko Burić, Kabaret tamne zvijezde

  • Teatar &TD, Zagreb: Zlatko Burić, Kabaret tamne zvijezde

    Zlatka Burića, zapravo, rijetko svrstavaju u međunarodne zvijezde. Tako u uzrečici za kojom posežemo kako „Svjetsko, a naše“, a kojom podrazumijevamo umjetnike poput Rade Šerbedžije ili Mire Furlan, Burića često nepravedno izostavljamo. Ipak, od usmenih se pohvala, naučili smo, ne možeš najesti, no unatoč manjku istih u domaćim krugovima, Burić u inozemstvu ipak ona vrsta glumca koja je zastala na holivudskom ulazu. Upravo zbog toga, njegov projekt Kabaret tamne zvijezde, nastao u suradnji s nekolicinom umjetnika (a od kojih mnogi i nastupaju u samoj predstavi) naišao je na nešto veću pozornost javnosti, pogotovo onog njezinog obrazovanijeg i informiranijeg dijela. Također, suautorstvo jednog od rijetkih pravih hrvatskih performera Damira Bartola Indoša, ovaj je projekt učinio društveno i kulturno uočljivijim.
    Teatar &TD, Zagreb: Zlatko Burić, Kabaret tamne zvijezde
    Smještanje predstave u prostor Teatra &TD, kazališta koje hrabro, dostojno i darežljivo podnosi gotovo sve vrste izvedbene umjetnosti, činilo se posve logično. Velika pozornica podijeljena je na nekoliko dijelova, baš kao i sama izvedba. Njezin prednji dio, u prvom se dijelu predstave sastojao od dva dijela: prvog u kojem se odvijala sinkronizacija skeča s platna, a koju su izveli Zlatko Burić i Dean Krivačić, te drugog koji je izgledao poput kakva zastarjela nevelikog ispitivačkog prostora, a u kojem su razgovarali Mia Biondić i Sven Jakir. Njihovi razgovori, tematski i problematski bliski današnjoj politici, postupno su nas uveli u središnji prostor koji je pripadao Miri Manceu, a koji je sinestezijom zaglušujuće zvukove pretvarao u slike. Scena se potom u potpunosti mijenja, a centralni prostor počinje fukcionirati kao željeznička postaja (u Sesvetama), a na kojoj se odigrava čeznutljiva igra zavođenja. Potom scenski prostor preuzimaju Indoš vijugavim pokretima vlastita tijela koji se svojom snagom bori s čeličnim oprugama, Marko Jastrevski, koji postaje spori plesač stepa vođen glasnim zvukovima, te Dina Puhovski koja svojim opernim glasom djeluje poput kakve fatamorgane metalnog i hladnog okruženja.

    Istovremena konfuznost i preciznost, distrakcija mnogobrojnih elemenata i gotovo religiozna posvećenost svakog glumca onome što mu pripada, ono je što izdvja ovu predstavu. Autori su je opisali kao dadaistički punk: svojom formom nalikuje dadaizmu koji je traženjem nekog drukčijeg izraza pokušavao negirati sve dotad uobičajeno i ustaljeno, a sadržajem (i decibelima) ona podsjeća na punk (bunt njezinih aktera ističe se naglašavanjem vlastita mišljenja i željom za mijenjanjem političke strukture). Apsurdnost sadašnje situacije još je jedan od elemenata za kojima poseže dadaizam, a oni su iskorišteni i u ovoj predstavi, što je posebice uočljivo kod razgovora Mije Biondić i Jakira kad pokušavaju raspravljati o demokraciji. Također, izlaganje koječega kao umjetničko djelo, u ovoj se predstavi manifestira kroz sviranje na raznim predmetima.

    Predstava je zaokružena upravo svojim naslovom u kojem se spominje jedna od vrsta izvedbene umjetnosti – kabaret. Kabaret predstavlja višedijelnu vrstu koja donosi nekoliko tematskih cjelina: politiku, kritiku društva i kulture, a sve to kroz prizmu skečeva, kratkih predstava, satire, šansona. Upravo sve navedeno donosi i predstava Kabaret tamne zvijezde. Autorski tim koji osim konkretnih sudionika ubraja još i Vedrana Hleba i Vedranu Klepica, publici je ponudio nešto drugačije i subverzivnije. Predstava će zasigurno privući i oduševiti poklonike takva oblika umjetnosti, izvedbe koja se razlikuje od velikog dijela uobičajenih predstava. Ostali će biti tek prisutni na veseloj dadaističkoj zabavi. A Tamna zvijezda sigurno će dugo sjati na repertoaru Teatra &TD.

    © Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 11. ožujka 2015.

    Zlatko Burić
    Kabaret tamne zvijezde
    premijera 9. ožujka 2015.
    inspicijent Vedran Hleb, tehnički realizator Krunoslav Dolenec, majstori svjetla Miljenko Bengez, Damir Kruhak,tehničar svjetla Mario Vnučec, majstori tona Danijel Škrbo, majstor maske Iva Dežmar, garderobijerke Đurđa Janeš, Jagoda Kolenko, majstor scene Stipo Katavić, scenski radnici Željko Mikin, Dubravko Dolenec, rekviziter Mladen Božović, fotograf predstave Damir Žižić
    izvode: Zlatko Burić, Damir Bartol Indoš, Mia Biondić, Dean Krivačić, Sven Jakir, Marko Jastrevski, Vedrana Klepica, Dina Puhovski, Henning Frimann, Miro Manojlović, Vedran Hleb

Piše:

Zvjezdana
Balić