Skromna festivalska ponuda

47. PIF – Međunarodni festival kazališta lutaka, Zagreb, 15. – 20. rujna 2014. (2)

  • Mali daždevnjak prelazi cestu

    U središnjem i završnom dijelu festivala prevladavale su predstave za djecu. No, samo se jedna inozemna predstava istaknula svježinom i maštovitošću. Riječ je o interaktivnom projektu Lutkarskog kazališta Ljubljana, Mali daždevnjak prelazi cestu, nadahnutom poezijom Srečka Kosovela, u režiji Matije Solcea, koji uvlači publiku u svijet živih predmeta, svijet igre s materijalima, sa svjetlom i sjenom, s dodirom i zvukom. Publika ulazi u scenski prostor da bi najprije dobila mogućnost da se poigra s instalacijama: zvrkovima koji se okreću crtajući po papiru ispod sebe, svijetlećim lavorima napunjenima tankim slojem pijeska po kojem se opet može crtati, a svaki potez prstom po pijesku otvara prolaz svjetlu, ribicama u vodi koje se može pecati i lastavicama koje se može ponijeti na prstu.
    Mali daždevnjak prelazi cestu
    Tako pripremljena i smekšana, publika se zatim uvodi u šator polukuglu, gdje je pozvana da se smjesti na debele jastuke i prati igru sjenama na svodu iznad nje (scenografiju potpisuje Primož Mihevc, a umjetnički dizajn Veronika Svobodová). Predstava ciljano, pametno i pažljivo ostvaruje komunikaciju s najmlađom publikom, nježno je taktilna i visoko estetizirana. Obični, često isluženi svakodnevni predmeti koji služe kao osnova za čaroliju igre i animacije istovremeno šalju poruku o živosti svijeta i nepreglednim mogućnostima koje želja za aktivnim sudjelovanjem donosi.

    Izvođači (Polonca Kores, Miha Arh, Tjaša Koprivec i Nika Kores Sraka) nisu samo vješti u neposrednoj komunikaciji s djecom, nego i sugestivnim govorenjem stihova naglašavaju atmosferu posebnog događaja. Animacija sjena zabavna je, raznolika i dotjerana. Predstava ne priča priču, ne poučava niti ne pametuje, ona nudi profinjen doživljaj nježnosti, ljepote i, začudo, sigurnosti.
    Ježić Janček
    Poigravanje s lutkarskim medijem pokazala je i druga slovenska predstava koju smo vidjeli, Ježić Janček mariborskog Lutkarskog kazališta u režiji Margrit Gysin, uz dramaturšku suradnju Irene Beeli. Iz grumena gline i nešto grančica i tekstila pred našim očima nastaju likovi ove nježne i duhovite priče o dječaku koji je postao jež, pa se pokušava nositi s novonastalim problemima i, dakako, vratiti u prvobitno obličje. Premda je likovno pažljivo dorađena i impresionira vještinom izvođačice Elene Volpi, ponešto problema su izazvala nedovoljno jasna rješenja u odnosima između likova koje igra izvođačica i likova koje predstavljaju lutke. Pored toga, premda je predstava igrana u maloj dvorani, njena komornost prizivala je još bliži kontakt s publikom. Svemu tome usprkos, Ježić Janček donio nam je dašak svježine i prave zaigranosti, zbog čega nije bilo moguće ne uživati u predstavi.

    Ostala inozemna gostovanja ostala su uglavnom u okvirima profesionalno odrađenog posla. Snježna kraljica poljskog kazališta Maska u režiji Olega Żiugżda vizualno atraktivno pripovijeda kristijaniziranu verziju Andersenove priče, poigravajući se s odnosom lutka – animator bez jasna razloga. Bugarska predstava Princeza i iznošene cipelice u režiji Slavcha Malenova impresionirala je besprijekornim marionetama, ali budući da ima jako puno teksta (koji ne razumijemo), jedva je držala pažnju publike.
    Tristan, Izolda...
    Posebno je razočarala predstava Tristan, Izolda... poljskog Kazališta u Klodzkom, u režiji Michala Tramera. Upućena odrasloj publici, pripovijedajući poznatu srednjevjekovnu legendu o nemogućoj i nesretnoj ljubavi, uspjela je jedino ostaviti gledatelje potpuno ravnodušnima. Tek poneka slika imala je metaforički potencijal, ostalo vrijeme mogli smo se samo pitati zašto uopće gledamo lutke a ne žive glumce.

    Na ovogodišnjem PIF-u bilo je puno više predstava domaćih kazališta i kazališnih skupina nego na ranijim izdanjima festivala. Stekao se dojam da PIF skreće prema domaćoj smotri s inozemnim gostovanjima, koja uz to nisu osobito pažljivo birana. Koncetriranje (samo) na najbolje nikada nije bilo dio koncepta ovog festivala, koji je rado i namjerno išao u širinu i šarolikost. No, ove je godine upravo širina izostala, tako da smo vidjeli jedno od najskromnijih izdanja festivala koje pamtimo.

    © Iva Gruić, KAZALIŠTE.hr, 23. rujna 2014.
    Saga
    Nagrade:

    Međunarodni žiri u sastavu: Ivica Ozabalova iz Slovačke, Jelena Sitar Cvetko iz Slovenije i Sanja Nikčević iz Hrvatske ovako je rapodijelio nagrade:

    nagrada Milan Čečuk za najbolju predstavu u cjelini: Saga (Wakka Wakka produkcija, New York i Vizualno kazalište Nordland, Norveška);

    nagrada za režiju: Matija Solce (Mali daždevnjak prelazi cestu, Kazalište lutaka Ljubljana)

    nagrade za animaciju: Shylo Oleksii (za animacuju Petruške u predstavi Petruška Kazališta lutaka Moskva), Ivica Lučić (za animaciju Devete ovčice u istoimenoj predstavi Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića iz Osijeka), Morana Dolenc (za animaciju u predstavi Ronilac bisera Dječjeg kazališta Dubrava iz Zagreba i Umjetničke organizacije LOFT )

    nagrada za kreaciju lutaka: Drago Dolenc (Ronilac bisera Dječjeg kazališta Dubrava iz Zagreba i Umjetničke organizacije LOFT )

    posebnu nagradu dobila je predstava Deveta ovčica u režiji Ljudmile Fedorove u izvedbi Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića iz Osijeka za suodnos stvarnosti, lutke i djeteta.

    nagrada Tibor Sekelj za predstavu s najhumanijom porukom: Snježna kraljica (Kazalište Maska, Rzeszov, Poljska)

    Dječji žiri (Katarina Bulović, Marta Defar i Janko Vinožganić) nagradio je predstavu Genijalni genije Kazališta lutaka Zadar redateljice Tamare Kučinović.

Piše:

Iva
Gruić