Kad se dvoje nađe...
Zagrebačko kazalište lutaka: Sanja Nikčević, Mala sirena sa sretnim završetkom, red. Joško Juvančić
-
Zagrebačko kazalište lutaka nedavno je na repertoar uvrstilo reiterpretaciju jedne od najljepših i najpoznatijih umjetničkih bajki u povijesti književnosti. Za razliku od Andersenove tužne i prilično mučne priče, na kazališnim daskama oživljava Mala sirena sa sretnim završetkom Sanje Nikčević, koja stavljajući težište na suvremene probleme i opsesije daje klasičnoj priči posve novi niz značenja.
Sanja Nikčević u tekst upliće reference na Andersenovu Sirenu kao da je riječ o priči poznatoj u podmorskom kraljevstvu, jedinom pokušaju sirene da pronađe sreću u suhom svijetu koji završava tragično te služi kao upozorenje mladim sirenama da ne posežu izvan okvira sudbine koja im je namijenjena. Centralna tema kao i poticaj na radnju ovog teksta je činjenica da bucmasta sirena odskače od svojih vitkih prijateljica i stalna je meta izrugivanja svih morskih stvorenja. U suhom svijetu, mladi kraljević pati od istog problema, sa svih strana pritisnut idealima nezdrave mršavosti i sustezanja od uživanja u hrani. Dvoje odbačenih zaljubljuje se na prvi pogled i nakon niza peripetija pronalazi svoj bajkoviti sretni završetak u braku.
Unatoč očito didaktičnoj namjeri da problematizira lažne ideale suvremenosti kao i usmjerenost na tjelesni izgled, postavlja se pitanje primjerenosti predstave mladim generacijama. Izrazita jednostavnost teksta obraća se dječjoj publici, no sama bi tematika vjerojatno efektnije komunicirala s mladom publikom iznad dvanaest godina, kada se razvija svijest o vlastitom tijelu te se počinju prepoznavati i usvajati različiti imperativi o vanjskoj ljepoti. Često redundantno objašnjavanje kao i verbalizacija na sceni već prikaznoga čine se kao rudimenti onoga što je inicijalno napisano kao radio-drama te u izvedbi djeluju zamorno i nepotrebno, uništavajući ritam inače koherentne režije Joška Juvančića. Napadno poučni ton nekih segmenata jedna je od učestalih zamki pisanja za djecu, pri čemu kao da se pomalo podcjenjuje dječje sposobnosti praćenja i razumijevanja predstave.
Vizualno je predstava vrlo lijepa i bogata; lutke prepoznatljivog potpisa Vesne Balabanić i scenografija iste autorice savršeno se skladno nadopunjuju na način da je sve na sceni funkcionalno, do u detalje razrađeno, no bez suvišnosti koje bi pretegnule u kič. Prijelaz iz morskog u suhi svijet elegantno je riješen podizanjem i spuštanjem prozračne pregrade pred pozornicom, pri čemu je morski svijet dočaran nekolicinom šarmantnih morskih bića – od bojažljive vlasulje, preko gorde ribe kokota do vještice-hobotnice – dok su na suhom dvorani odjeveni u bogate stereotipnu i ahistorijsku dvorsku odjeću. Glumci uigranog ansambla, kako je već standardna praksa ovog lutkarskog kazališta, veoma spretno i duhovito igraju i po nekoliko uloga. Malu sirenu vrlo lijepo animira Marina Kostelac, Princa korektno vodi Siniša Miletić, dok su nositeljice komičnog predaha mlade animatorice Jelena Sušac i Dinka Vuković, najistaknutije u ulogama Dvorskih dama. No valja napomenuti da je u smislu subvertiranja kanona ljepote kojom se djecu bombardira od najranijih dana upravo kroz djeci namijenjene medije, predstava zakazala upravo zahvaljujući vizualnoj uglancanosti te bi zasigurno snažnije istaknula poantu da je u većoj mjeri posegnula za karikaturom. Glazba Mate Matišića odlično je sklopljena i uklopljena, songovi su zabavni te djeluju poput zgodnih punktova koji podižu raspoloženje, a ponekad čak odmaraju od pomalo repetitivna teksta.
Iako bi neki dramaturški zahvati mogli znatno potpomoći lakšem i odmjerenijem tijeku predstave te vlada izvjesna nejasnoća u nekim aspektima samog koncepta, njezina je vizualna dojmljivost svakako razlog da privuče podjednako mlađu i nešto stariju dječju publiku.
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 12. lipnja 2014.
Sanja Nikčević
Mala sirena sa sretnim završetkom
redatelj Joško Juvančić
premijera 25. travnja 2014.
kreatorica lutaka i scenografkinja Vesna Balabanić, skladatelj Mate Matišić, koreografkinja Đurđa Kunej, oblikovatelj svjetla Dražen Dundović
izvode: Danijela Čolić Prižmić, Marina Kostelac, Matilda Sorić, Jelena Sušac, Dinka Vuković, Siniša Miletić, Luka Peroš, Janko Popović Volarić, Branko Smiljanić, Željko Šestić
Piše:
Fazekaš