Ironija kao zadnja linija obrane
Kufer i Teatar &TD, Zagreb: Vedrana Klepica, Tragična smrt ekonomskog analitičara, red. Vedrana Klepica
-
Pozornica iza pozornice Teatra &TD još je jednom uspješno transformirana u mjesto radnje komorne predstave, ovoga puta autorskog rada mlade dramaturginje Vedrane Klepice. Iza naslova Tragična smrt ekonomskog analitičara otvara se kratka i britka satira hrvatske aktualnosti, s težištem na društveno-ekonomski aspekt. Onako kako su gotovo svima, upućenima i neupućenima, ovih dana puna usta komentara, kritika, uglavnom praznih fraza koje će, uz značajan pogled, unedogled ponavljati kad god stignu, tako je tekst Vedrane Klepice crnohumorni kolaž takvih formula koje zaokupljaju pažnju, ali ostavljaju publiku s više pitanja nego odgovora. Kako jedan od likova neodređeno ponavlja prilikom radio-intervjua: „Ja mislim da je to bitno i mislim da se o bitnim stvarima treba govoriti... Ovdje se o bitnim stvarima jako malo govori.“Vizualno je predstava riješena jednostavno i funkcionalno, dvijema sivim kulisama oblikovan je sterilni, pomalo klaustrofobični prostor koji penetrira u gledalište. Takva scenografija Maje Kolar savršeno korespondira s kostimografijom Katje Šunjić Kudin, koju sačinjavaju neutralne košulje i hlače, prizivajući poslovnu korporativnu uniformiranost. Kombinacija boja je već standardna; dominiraju crna, bijela i siva ne-boja, a monotoniju razbija intenzivna crvena boja brojnih rekvizita. Mikrofoni su uglavnom korišteni promišljeno i dozirano te dodaju dojam alijenacije, čovjekove otupjelosti do granice automatizma, iako su mikrofoni općenito u kazalištima ovih dana kao sredstvo čak prejednostavni, prečesto iskorištavani i unekoliko nepotrebni jer u izražajnosti ništa ne nadmašuje ljudsko tijelo i nemodificirani glas na sceni. Glumačka izvedba uspješno uključuje poigravanje hipertrofijom, neuvjerljivim plačem, predugačkim smijehom, pretjeranim psovkama, a na trenutke graniči s teatrom apsurda.
Tekst je montaža fragmenata, svaka replika ima veliku potencijalnu snagu, no to ga stavlja u opasnost da dođe do zamora i djeluje površno i nekoherentno. U tom je smislu predstava oscilirala od tranutaka izrazito uspjela oštra humora do manje zanimljivih segmenata, no valja i napomenuti da u tome veliku ulogu igraju, naravno, glumci. Dean Krivačić je po običaju izvrstan, sama njegova prisutnost na pozornici privlači pozornost gledatelja dok iznimno izražajnom mimikom i pažljivo iznijansiranom glumom oživljuje svaku pojedinu repliku koja mu je dana. Talentirana Hrvojka Begović, koja je nesumnjivo već jednom nogom zakoračila u svoju perspektivnu profesionalnu kazališnu budućnost, uspješno ga prati, dok su nešto manje efektne izvedbe na trenutke nespretnog Tomislava Krstanovića i blijede Ivane Krizmanić.
Mnogi su spomenuti elementi i previše prisutni na zagrebačkim pozornicama, što ponešto umanjuje potencijalnu dojmljivost ove produkcije – tematski i vizualno se uklapa u niz sličnih projekata koje su u posljednje vrijeme bili na &TD-ovu repertoaru, konceptualno se ne izdvaja osobitom originalnošću, no nudi zdravi, inteligentni i mladenački pristup u umjetničkoj obradi ponekad naprosto obeshrabrujuće neposredne stvarnosti, što je za prvi autorski dramaturško-režijski projekt mlade autorice i više nego zadovoljavajući uspjeh te postavlja visoka očekivanja za njezin daljnji rad. Čini se da je ironija i humor zadnja linija obrane protiv sveopće blaziranosti i depresije zbog manjka perspektive, a ponekad je važnije postaviti dobra pitanja nego pronaći odgovore. Što je zapravo u pozadini događaja čiju površinu vidimo, često u dubioznoj medijskoj varijanti? Što je zapravo i kako živi poduzetnička elita? Je li nasilje muškog roda? I koliko vas zna tko je Joseph Schumpeter?
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 16. prosinca 2013.
Vedrana Klepica
Tragična smrt ekonomskog analitičara
redateljica Vedrana Klepica
premijera 12. prosinca 2013.
kostimografkinja Katja Šunjić Kudin, scenografkinja Maja Kolar, oblikovanje svjetla Vesna Kolarec, fotografija Damir Žižić, Vesna Kolarec, inspicijent Vedran Hleb
izvode: Ivana Krizmanić, Hrvojka Begović, Dean Krivačić, Tomislav Krstanović
Piše:

Fazekaš