Trkom kroz nacionalnu povijest
6. međunarodni festival cabareta i komedije Gumbekovi dani, Histrionski dom, Zagreb, 16. – 28. ožujka 2012.: Ludens Teatar, Koprivnica: Ivan Vidak, Od stoljeća sedmog, red. Dora Ruždjak Podolski
-
Kao što naslov jasno sugerira, predstava Od stoljeća sedmog tematizira hrvatsku povijest od vremena dolaska Hrvata na ovo područje do današnjeg dana. Potpuni mrak pozornice najprije razbija projekcija putovanja kroz svemir popraćena glasom iz zvučnika: „Dobrodošli u Nacionalni park Hrvatska.“ Nakon toga slijedi parafraza već nebrojeno puta (zlo)upotrebljenog citata: „U početku bijaše svemirski brod.“ Zatim se javljaju tri lika kojima Glas daje zadatak osnovati naciju na danom teritoriju, dajući im na izbor niz varijanti kako objasniti odakle su stigli kako bi eskivirali svemirsko objašnjenje. Aluzija je i više nego jasna, a predstava nastavlja u tom tonu.
Po riječima Ivana Vidaka, temeljna je pretpostavka, pa u određenom smislu i inspiracija za tekst, začudni nedostatak, ili barem osjetna klimavost povijesno-znanstvenih temelja za ono što se smatra službenom hrvatskom poviješću. Radnja je organizirana oko ključnih povijesnih događaja, podijeljenih kronološki po stoljećima, no ti su događaji reinterpretirani, oštro parodirani i isprepleteni s referencama na suvremenu politiku, znanost i popularnu kulturu. Tri glumca (Jan Kerekeš, Dean Krivačić i Slaven Španović) igraju niz uloga; njihova je gluma dinamična, karikaturalna, temeljena na igri različitim stereotipima – povijesnim, etničkim, dijalektalnim. Energičnost koju održavaju od početka do kraja predstave svakako je pohvalna i gotovo zarazna, a izražajnost mimike i fokus na fizičkoj glumi možda je i najbolji aspekt predstave. Redateljica Dora Ruždjak Podolski prepoznala je u dramskom predlošku potencijal za predstavu u maniri grupe Monty Python, naznake što nije teško prepoznati u izvedbi, osobito u vizualnom efektu, no valja napomenuti da bi bilo preuzetno smatrati da to i u čemu prelazi granice jednostavne naznake.
Ideja komada je posve eklatantna, režija koherentna i ideji dosljedna, a ključne riječi ove produkcije Ludens teatra sasvim sigurno su igra, satira i humor. No, nažalost, humor ostaje na prilično prizemnoj razini; težište je stavljeno na to da se publiku neprestano nasmijava, pa se od početka stvara dojam pretjerane iznuđenosti, artificijelnosti te, u konačnici, prebrzog zamora. Šale se nerijetko čine déjà vu, pa čak i primitivnima, te su istovremeno nedovoljno provokativne i razrađene da bi se usporedile sa spomenutom legendom groteske i satire.
Scenografija Barbare Borčić svodi se na nekoliko neophodnih i isključivo funkcionalnih elemenata te spretno oblikuje prostor za glumačku igru, a da ni u jednom trenutku ne odvlači pozornost. Martina Ćopo autorica je jednostavne i sugestivne kostimografije koja potpomaže oblikovanju zaigranog i nepretencioznog tona cjelokupne predstave, no važnu su ulogu u tome odigrali i Zdravko Stolnik, zadužen za svjetlo te glazbeni suradnik Stanislav Kovačić. Još je jedan zgodan detalj glas Olivera Mlakara kao naratora.
Glumci su svakako pokazali dar za komiku i treba pozdraviti pokušaj da se posegne za ovakvom specifično hrvatskom temom uz zdrav autoironični odmak. Nakon pregleda ovakve alternativne hrvatske povijesti, predstava nas dovodi do sadašnjeg vremena: „Eto, tu smo gdje jesmo i ne moramo vam ništa objašnjavati... Iako vam vjerojatno mnogo toga nije jasno.“ Unatoč nastojanjima da se predstava učini aktualnom i nekolicini vrlo uspjelih trenutaka pomalo sardonična humora, konačni rezultat nije na razini potencijala. Čini se da bi uz minimalne preinake predstava mogla biti veoma zabavna lekcija iz povijesti za školarce, dok kao predstava za odrasle ipak uvelike ostaje ispod očekivane razine.
Važan nefikcionalni trenutak, koji svakako valja izdvojiti, nastupio je nakon same izvedbe, kada su glumci apelirali na publiku da uputi barem malu donaciju za Dom za nezbrinutu djecu u Koprivnici. Bio je to divan primjer kulturne dobrotvorne akcije kakav je uvijek za svaku pohvalu.
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 22. ožujka 2013.
Ivan Vidak
Od stoljeća sedmog
redateljica Dora Ruždjak Podolski
premijera 17. studenoga 2012.
scenografkinja Barbara Borčić, kostimografkinja Marita Ćopo, dramaturg Ivan Vidak, oblikovatelj svjetla Zdravko Stolnik, glazbeni suradnik Stanislav Kovačić
izvode: Jan Kerekeš, Dean Krivačić, Slaven Španović
Piše:
Fazekaš