Mala za male

Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Cik-cak, red. Ivan Kristijan Majić

  • Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Cik-cak, red. Ivan Kristijan Majić

    Osječko Dječje kazalište Branka Mihaljevića, 17. siječnja 2013. godine, ponudilo je svojoj najmlađoj publici (predškolskom uzrastu) nešto sasvim novo, predstavu Cik cak, takozvanu small size (malenu) formu u režiji Ivana Kristijana Majića te izvedbi Đorđa Dukića i Snježane Ivković. Ponuđeno nije novost u zapadnoeuropskom kazalištu gdje već godinama predstavlja hit izvedbe koje istražuju, postavljaju nove granice komunikacije s najmlađom publikom, stvaraju naviku odlaska u kazalište od najmanjih nogu te potiču dječju maštu i kreativnost. Začudo, niti u Hrvatskoj ne kasnimo u tom pogledu pa je najpoznatija predstava ona kazališta Mala scena Priča o oblaku, Ivice Šimića iz 2002. godine, koja je osvojila brojne nagrade, prevedena je na engleski, zabilježila mnoga međunarodna gostovanja i doživjela nove produkcije.
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Cik-cak, red. Ivan Kristijan Majić
    Osječka izvedba zamišljena je kao svojevrsna kazališna učionica – radionica u kojoj dvoje animatora za malim stolovima, okruženi djecom, pomoću raznobojnih, drvenih i plastičnih, geometrijskih oblika maštaju, oživljavaju i stvaraju gradove, životinje, nove predmete, a sve uz minimalnu glasovnu artikulaciju izvođača i suptilnu glazbenu podlogu osječkog glazbenog džez sastava Marko Olujić trio. Sama forma je dramaturški i redateljski zamišljena u obliku nekoliko kratkih sekvenci (etida) koje su dovoljno kratke da zadrže pozornost djece, a opet dovoljno duge da ispričaju određenu priču poput one o prijateljstvu i suradnji kada dva oblika premoste prepreku koja ih sprječava da se nađu na istoj strani stola. Kako se radi o nizu etida bez pripovjedne strukture i animacijski i likovno osiromašenim predmetima, fokus pažnje nalazi se na komunikacijskim i animacijskim sposobnostima animatora koji moraju zaokupiti punu pozornost znatiželjne i razigrane djece i upravo je to najjači adut izvedbe. Animatori su prostorno na razini djece, atmosfera je opuštena jer djeca sjede na jastučićima na sceni, a sve što se događa, odvija se na njima primjeren način - od vremenskog trajanja (dvadeset i pet minuta) do načina na koji se predstava gradi (vizualnim poimanjem oblika, čulnom recepcijom događaja, maštovitom transformacijom od jednostavnog ka složenom).
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Cik-cak, red. Ivan Kristijan Majić
    Jedini naglašen problem koja je ova izvedba imala je usporavanje tempa izvođenja i gubitak koncentracije publike kako je vrijeme odmicalo. Međutim, pokazalo se kako je pravi problem bio nužnost službenog predstavljanja premijere u kazalištu što je za sobom povuklo i neizbježnu prisutnost roditelja. Vjerojatno i sami iznenađeni da sjede s djecom na sceni u opuštenoj atmosferi, odvlačili su im pažnju, fotografirali ih, šetali se po sceni oko njih, mahali im, postavljali im nepotrebna i nesuvisla pitanja i općenito stalno pridonosili ometanju djece, a animatori su i bez toga imali dovoljno zahtjevnu publiku i formu.

    Small size forma Dječjeg kazališta izvrsna je ideja sa zanimljivom realizacijom na kojoj bi se još moglo poraditi u elementima animacije predmeta, ali će usprkos sitnim nedostatcima sigurno imati veliki uspjeh i željenu realizaciju zamišljenih ciljeva kada bude prikazivana u jaslicama i vrtićima bez prisutnosti smetala (čitaj: roditelja), koji su pokazali da im se djeca u kazalištu ponašaju bolje od njih samih.

    © Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 21. siječnja 2013.

    Ivan Kristijan Majić
    Cik cak
    redatelj Ivan Kristijan Majić
    premijera 17. siječnja 2013.
    glazba Marko Olujić trio, scenografija Maja Marković, Siniša Ardalić
    izvode: Snježana Ivković, Đorđe Dukić

Piše:

Alen
Biskupović