Iz nordijske mitologije

Nu: Write Teatre Festival, Zagreb, 12. – 17. studenoga 2012.: John Hinton, Ragnarok – The Weird of the Gods, red. John Hinton

  • John Hinton, Ragnarok – The Weird of the Gods, red. John HintonPotpuno očekivano, i ovogodišnji proročki najavljen smak svijeta potaknuo je neke umjetnike da upravo taj nemili događaj obrade u nekom od svojih djela. Program nekih televizijskih kuća ubrzo je iz svoje bogate i prečesto nemaštovite riznice iskopao nekolicinu ponajboljih holivudskih filmova na tu temu (koja se tad činila kao predaleka sfovski stilizirana budućnost), a neki su za polazni motiv svojih apokaliptičnih umjetnina odabrali ponešto drevnije priče. Epske, reklo bi se u narodu. John Hinton, iznimno svestran kazališni čovjek (glumac, učitelj, redatelj, pjevač, pisac) engleskog govornog i kulturnog područja, kao predložak za svoju kazališnu priču odabrao je jednu upravo takvu prastaru priču iz nordijske mitologije. Ragnarok je priča o budućim događajima, o velikoj bitki koja će završiti smrću nekolicinom značajnih likova iz nordijske mitologije, priča o prirodnim katastrofama i o potapanju čitavog svijeta.

    Hinton je nordijski mit o kraju svijeta pretvorio u neobičan mjuzikl-komediju. U nešto više od deset glazbenih brojeva, u kojima dominiraju melodije prožete folk-pop elementima, Hinton progovara o uobičajenim i uvijek aktualnim velikim temama i pokušava objasniti obiteljske odnose, potrebu za osvetom, ljudsku seksualnost, brigu o okolišu – stvari koje čine život. Sama predstava započinje uzbuđenom objavom o nestanku Lokija, boga čiji odnos s drugim bogovima neprestano varira, od izrazito skladnog do potpuno neprijateljskog. No Hinton ubrzo nakon zanesene objave o bijegu ambivalentnog i polimorfnog boga gledatelje uvodi u priču o Lokijevu podrijetlu, kao i o podrijetlu cjelokupne božje obitelji, na čijem se čelu nalazi Odin. Hinton glumački iznimno spretno i precizno prelazi iz jedne uloge u drugu neprestano mijenjajući razne šešire, šljemove, kape i ostale ukrase za glavu koji se razlikuju po dominantnom motivu koji je karakterističan za dotičnog boga (Thor nosi rajf s munjama, prelijepi bog Balder nosi ružičasto srce, slijepi bog Höder crne sunčane naočale,..). Također, uvjerljivost određenog lika postiže i promjenama u načinima izražavanja, pokretu, govoru te s potpunom lakoćom brojne situacije u samoj predstavi postaju humoristične i ljudski bliske.
    John Hinton, Ragnarok – The Weird of the Gods, red. John Hinton
    Hinton bogove prikazuje kao one koji su prisutni u našim životima jer čitamo Marvelove stripove u kojima se oni spominju, gledamo američke filmove u kojima je nekima od njih dodijeljena naslovna uloga, neki svojim imenom tvore naziv dana u tjednu, njihov je mit prerastao i u operna djela, a njihove osobine izrazito nalikuju ljudskom karakteru. Ipak, Hinton naposljetku postojanje bogova odbacuje govoreći kako na kraju ostaju samo ljudi, ljudi koje valja poštovati, ljudi koji čine čuda. To postiže i stalnom interakcijom s gledateljima kojima u ruke simbolično daje plastične mačeve pružajući im istovremeno potpunu slobodu, ali i odgovornost koju ti alegorizirani mačevi zapravo predstavljaju. A predstavljaju one dvije osobe koje ostaju na kraju – Ljubav i Požudu.

    John Hinton, Ragnarok – The Weird of the Gods, red. John HintonUz elemente stand-up komedije koje predstava sadrži, izvedba je naglašena i sveprisutnim pokretom na sceni čime se potvrđuje i to da sadrži elemente fizičkog teatra. Promjene u predstavi nešto su stalno –nešto se neprestano kreće. Diferenciranim pokretima Hinton razdvaja i mnoštvo likova koje samostalno glumi, pokreće i nudeći gledatelju neke od šešira suptilno im nametnuvši određenu ulogu, izazivajući ih na fiktivni sukob, tražeći od njih zajedničku pjesmu.

    Hintonova priča o Ragnaroku predstava je o kraju svijeta ispričana na ponešto drugačiji način. Bitka koju prikazuje klasična je, donekle stereotipna čovjekova unutrašnja borba između dobra i zla. Ipak, Hinton je posve odvaja od klasičnih klišeja nudeći gledateljima izrazito zabavnu, humorističnu i dojmljivu predstavu. Simpatičnim tekstom i majstorski glumački odrađenim nastupom John Hinton mogao bi mnogim kazališnim ljudima održati ubrzani tečaj scenskog nastupa, stvaranja, izražavanja. Četiri izvojevana povratka na pozornicu na kraju predstave to zasigurno potvrđuju.

    © Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 20. studenoga 2012.

    John Hinton
    Ragnarok – The Weird of the Gods
    redatelj John Hinton
    premijera 3.svibnja 2012.
    izvodi: John Hinton

kritike i eseji