Za one koji rade na sebi

Binocular teatar, Zagreb: Vilim Matula/Siniša Labrović, Postdiplomsko obrazovanje, red. Borna Armanini

  • Binocular teatar, Zagreb: Vilim Matula/Siniša Labrović, Postdiplomsko obrazovanje red. Borna Armanini

    Kada je 2009. godine izašla knjižica Postdiplomsko obrazovanje kontroverznog konceptualnog umjetnika Siniše Labrovića, ta mala naklada privukla je pozornost mnogih. Izdanje je dvojezično (naravno, kako bi bilo u skladu s bolonjskim načelima), tekst je popraćen vizualnim primjerima autora Igora Hofbauera te daje kratak pregled osnovnih smjernica za bavljenje različitim vrstama kriminala („uvriježenog i provjerenog oblika ponašanja koji u našem narodu vodi do sigurnog uspjeha“) – za sve one koji možda ne posjeduju bogomdani talent, a imaju potrebne ambicije i želju za stalnim radom na sebi. Žanrovski određeno kao priručnik, udžbenik pa čak i knjiga za samopomoć isprva se ne čini kao osobito produktivna baza za dramsko uprizorenje. No u ovoj su šarmantnoj provokaciji dramaturginja Ivana Gudelj, redatelj Borna Armanini te koautor i izvođač Vilim Matula pronašli i ostvarili iznenađujući dramski potencijal.

    Krajnji proizvod neobična je mješavina predstavljanja knjige, predavanja i stand-up komedije. U skladu s time, na prenamijenjenoj pozornici Kina Grič vlada minimalizam – jedini je rekvizit spomenuta knjiga čiji se dijelovi iz nekoliko poglavlja citiraju, a ostatak vremena Matula svojom dokazano odličnom glumom dočarava niz likova i životnih situacija. Kombinacija jednostavnog fizičkog humora, ponekog autoreferencijalnog komentara, duhovite aluzije (pa i konkretnoga imena hrvatske javne osobe) te na trenutke nedostatak političke korektnosti već je potvrđena formula za dobru satiru. Pritom je humor ponešto crn, smijeh pomalo gorak, no u krajnjem rezultatu čak i katarzičan.
    Binocular teatar, Zagreb: Vilim Matula/Siniša Labrović, Postdiplomsko obrazovanje red. Borna Armanini
    Zanimljiva je činjenica da je potpuni nedostatak ženske vizure, vrlo primjetan u Labrovića, u predstavi ublažen pojavom ženskih likova u nekoliko skečeva. Valja primijetiti da niti ovdje žene ne nastupaju kao akteri u kriminalnim krugovima, nego su osuđene na pošten život s objašnjenjem da one to mogu podnijeti budući da se kao slabiji spol čak i „slabije boje“ od muškaraca.

    Pa ipak, zanimljive redateljske ideje i vrsna gluma kao da nisu potpuno iskorištene u ovoj izvedbi. Kvaliteta pojedinih dijelova oscilira jer neki segmenti ne djeluju posve razrađeno i strukturirano, a prijelazi su ponekad nejasni. Jednako tako, instrumentalna pratnja Igora Pavlice zgodan je dodatak, no mogla je biti zastupljenija i bolje iskorištena. Ovakav neobični hibridni žanr u predugačkoj bi varijanti neminovno izazvao zamor u gledatelja te su možda autori ciljano htjeli skupiti sve što imaju za reći u trajanje jednog školskog sata, no, sudeći po ponešto zakašnjelom gromoglasnom pljesku, publika je bila spremna za još. Jednostavna, nepretenciozna i britka satira koja se izravno hvata ukoštac s aktualnim problemima hrvatske svakodnevnice, obojena autentičnim zagrebačkim koloritom lako nailazi na razumijevanje publike. Profili i stereotipi s kojima se poigrava uvijek su aktualni i upravo bolno prepoznatljivi, no istovremeno nekako već mnogo puta na sličan način obrađeni i iscrpljeni. Čini se da se jedina ozbiljnija zamjerka predstavi može svesti na to da je sve skupa naprosto moglo biti dulje i hrabrije.
    Binocular teatar, Zagreb: Vilim Matula/Siniša Labrović, Postdiplomsko obrazovanje red. Borna Armanini
    Nakon ovakvog opisa može se učiniti da se ne radi o nečemu osobito inovativnom, no iako su ideje Postdiplomskog obrazovanja u svojoj biti otprilike jednako nove i originalne kao kriminal i korupcija koje tematiziraju, bilo je osvježavajuće na daskama kazališta vidjeti necenzurirano i neopterećeno obrađene teme od kojih čovjek ionako ne može pobjeći. U svijetu u kojemu društveno-politička scena opasno nalikuje na kazalište apsurda bilo bi nemoguće preživjeti bez zdravog smisla za humor i autoironiju, a ovakva nam umjetnička obrada pomaže da postavimo stvari u perspektivu i lakše dišemo.

    © Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 26. svibnja 2012. 

    Vilim Matula/Siniša Labrović
    Postdiplomsko obrazovanje
    redatelj Borna Armanini
    premijera 25. svibnja 2012.
    glazba Igor Pavlica, dramaturgija Ivana Gudelj, videokamera Alan Stanković, video montaža Ivor Ivezić
    izvodi: Vilim Matula

Piše:

Ana
Fazekaš