Kako pobijediti Grabića
Gradsko kazalište lutaka Rijeka: Vjeko Alilović (prema Jensu Sigsgaardu), Pale, red. Serđo Dlačić
-
Među nekoliko dječjih glasića koji na jednoj od hrvatskih radiopostaja govore svoje blagdanske želje ovih dana, za uho mi je zapela poruka djevojčice koja kaže da bi željela da njeni tata i mama budu više doma. Upravo je na tom tragu i osnovna ideja autora predstave Pale, prosinačke premijere Gradskog kazališta lutaka Rijeka. Tekstopisac Vjeko Alilović i redatelj Serđo Dlačić tandem su koji se iz projekta u projekt sve bolje nadopunjava. Posudivši ideju iz priče Pale sam na svijetu Jensa Sigsgaarda, sastavili su kazališnu priču o dječaku kojeg su u trgovačkom centru zaboravili roditelji mahniti od ultimatuma kupi, kupi. Ni Sigsgaard, pišući Paleta, ni njegovi čitatelji, piše Alilović u programskom letku/lego-kocki: „nisu ni približno težili primisli da će danas, kao nikad prije samoća imati posebnu težinu... Svijet u kojem živimo... nikoga ne može ostaviti samoga, čak ni kad netko to poželi. A opet, nikad se nismo više osjećali samima, usamljenima i nesigurnima u stazu koja nas vodi! I nikada druge nismo tako i toliko ostavljali samima. Kako nam se to dogodilo?“
Lutajući zatvorenim centrom uz pomoć Svjetiljke i Zviždaljke, Pale će naići na slot-mašinu, videoigricu i grupu mobitela. Slot-mašina predstavlja se kao onaj koji ispunjava najveće želje, novčane naravno, i voli „glupu djecu s puno novaca“. Nasuprot tome, Pale ne želi novac nego da mama i tata imaju više vremena za njega. Igrica ga nagovara da igra sam protiv sebe dok ne postigne novi rekord, što dječaku baš i nije zanimljivo kad nema društvo za igru. Mobiteli ga mame da potroši novce, a kad shvate da ih nema, prestaje im biti zanimljiv. Najstrašniji je susret s Grabićem, konzumerističkim čudovištem koji mališana pokušava iskoristiti bez obzira na to što nema novaca – zapovijeda mu da krade. Pale neočekivanu pomoć dobiva od Agenta Štedića, toliko tajnog da se pojavljuje samo kao glas. Štedić ga podsjeti da u džepu ima novčić, a novčić u kasici-prasici otrov je za Grabića. Naravno da se na kraju roditelji vrate po sina. I naravno da mu obećavaju da mu nikada više to neće napraviti i da će mu – kupiti sve što poželi.
Dina Đuka kao Pale i Zlatko Vicić, Alex Đaković i Vedran Komerički kao svi ostali razigrana su glumačka ekipa, koja se, bar tako izgleda iz publike, dobro zabavlja animirajući lutke i igrajući se sa scenografijom od predimenzioniranih spužvastih lego-kocki. Posebno je zabavna Mama opsjednuta kupovanjem u karikaturalnoj interpretaciji Komeričkog. Muški trojac odličan je u kreaciji Grabića, čudovišta s jednom glavom, četiri ruke i šest nogu.
Likovno, Pale je nastao suradnjom riječkih lutkara s Akademijom primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Studentice, kreatorice lutaka i scenografije Sabina Begović i Tamara Travaš kombinirale su različite modele dječjih igračaka: od lutke (Pale), polutkovljenih predmeta (slot-mašina, mobiteli, lampe, zviždaljka), odijela iz igre obuci lutku (mama i tata), do već spomenutih lego-kocaka. Izrazite boje istaknula je oblikovanjem svjetla Željka Fabijanić Šaravanja, a cjelinu doživljaja dopunila je i glazba Igora Karlića.
Konačan je rezultat duhovita i nepretenciozna kritika konzumerističkog društva, jednostavna, vizualno dojmljiva i dječjoj publici prihvatljiva. Sve koji misle da su djeca prezasićena audiovizualnom dinamikom igrica i crtića demantiraju reakcije dječje publike na pojavu Grabića (umjesto čudovišta odrasli će vidjeti tek jednu ogromnu plahtu s ogromnom glavom). A da ni odraslima ne bude dosadno, Alilović i Dlačić potrudili su se zapapriti, primjerice prizorom u kojem na lampi treba zamijeniti baterije, a koji je riješen na način reklamnog spota.
Jedan od komentara iz publike bio je da bi na predstavu trebalo privesti svu djecu opsjednutu poklonima što ih trebaju donijeti sv. Nikola i Djed Mraz/Božićnjak. U svjetlu spomenutog radijskog predblagdanskog spota, na predstavu bi obiteljski inspektor trebao privoditi, na preodgoj, roditelje svih Palea u gradu i okolici. Za početak.
Ipak, svi koji odu u Gradsko kazalište lutaka Rijeka s namjerom da se sretnu sa Sigsgaardovim Paletom (koji je lektira prvih razreda osnovnih škola) ostat će prikraćeni jer je od originala ostao tek Pale sam. Sve je ostalo varijacija na temu. Macaulay Culkin bio je sam u kući u nekoliko filmskih nastavaka, no nikom nije palo na pamet da ga nazove Pale. I to je jedino moje ali.
© Tatjana Sandalj, KAZALIŠTE.hr, 12. prosinca 2011.
Piše:

Sandalj