Scensko prepričavanje

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Kazališna radionica Malik: Od kolijevke pa do groba…, autorski projekt Marija Kovača

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Kazališna radionica Malik: Od kolijevke pa do groba…, autorski projekt Marija Kovača

    Od kolijevke pa do groba, najljepše je đačko doba!
    Nekad bilo, sad se spominjalo.

    Hrvatski Nacionalni Obrazovni Stroj danas proždire svoju djecu! Nastavni programi opsežni su i zahtjevni, nastavnici demotivirani. Roditelji su obeshrabreni i umorni od nastojanja da djeci osiguraju najbolje. A oni s kraja, ili početka tog lanca, ovisno s koje strane gledate, dakle djeca/učenici – umorni su od nastojanja da dostignu kvantitetu (o kvaliteti odavno nitko ne brine, jer za to nema vremena) i opterećeni društvenom besperspektivnošću koju svakodnevno žive.

    To je otprilike kratki sadržaj (asocijacija na HNOS je isključivo moja), što su ga redatelj Mario Kovač i dramaturg Matko Botić postavili u čvrst okvir od šest scenskih slika. Pritom su svi katastrofični podaci iznijeti sa scene vrlo precizni i točni jer se Botić koristio Nastavnim planom i programom za osnovnu školu iz 2006, istraživanjem Instituta za društvena istraživanja na temu rizičnih ponašanja mladih u širem psihosocijalnom kontekstu, koje je prošle godine provedeno na reprezentativnom uzorku učenika svih srednjih škola Primorsko-goranske županije, zatim studijom Razvoj modela regulacije pojave privatnih instrukcija u Republici Hrvatskoj Zrinke Ristić-Dedić i Borisa Jokića te Školskim aforizmima Stipe Golca iz 1991.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Kazališna radionica Malik: Od kolijevke pa do groba…, autorski projekt Marija Kovača
    Upravo aforizmi, što ih učenici dobacuju maloj bebi kao kakve upute za ponašanje, otvaraju predstavu. Pamtim tek jedan: „Voli školu, drž' se veze!“ Čitav niz takvih poruka i u dječja kolica pretvoren mrtvački sanduk jasna su naznaka da nećemo gledati romantičnu predstavu o veselim dogodovštinama iz školskih dana. Ti dani više su nalik pokretnoj traci na kojoj gomila predimenzioniranih naslova školske lektire prelazi iz ruke u ruku, s kraja na kraj pozornice. Gomilaju se na kapi budućeg diplomca sve dok ga doslovno ne obore na zemlju. Dok se to događa, jedna od glumica izgovara Nastavni plan i program za hrvatski jezik i književnost. I tome slično i tako dalje za matematiku, zemljopis, povijest, glazbeni, likovni, kemiju, fiziku, engleski i tjelesni. Izvedbeno je priča svaki put nadahnuta nastavnim predmetom, ali plan i program i dalje je gomila u mikrofon izgovorenih riječi čiji je slijed teško pratiti…

    I dok smo bili podosta izloženi nasilju zahtjevnog Nastavnog plana, varijacije na temu vršnjačkog nasilja tek smo naslutili u prizoru s novim učenikom koji dolazi u razred. Tema zaslužuje nekoliko kazališnih uprizorenja i dramaturških interpretacija s različitih strana, baš kao i problem s instrukcijama, kojima se danas koriste i odlikaši u nastojanju da drže korak. U stiliziranoj ispovjedaonici redatelj je priliku da progovore dao nastavnicima, profesorima koji drže instrukcije i roditeljima. Potresna je ispovijest majke čija kći, inače izvrsna sportašica, uzima instrukcije iz – tjelesnog. Svaki lik u ispovjedaonici iznosi i niz statističkih podataka što ih izvođači prikazuju grupama formirajući postotni odnos. Kako vam zvuči podatak da 70 posto srednjoškolaca pije alkohol u školi, 26 posto ih se boji roditeljskih reakcija na ocjene, a 22 posto ih se boji nastavnika.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Kazališna radionica Malik: Od kolijevke pa do groba…, autorski projekt Marija Kovača
    Mario Kovač politički je korektno nastojao održati ravnotežu krivice ili, bolje rečeno, teških posljedica po sve sudionike nastavnog procesa, pri čemu svi nose i jednaku odgovornost za status quo. Ne tražeći uzroke, tek naslućujući posljedice, na sceni gledamo ulomke razornog stanja. Poslije svake od izvedbi planiran je razgovor izvođača s publikom pa se možda negdje u tim razgovorima, kao logičnom dramaturškom nastavku predstave, nekad, negdje, nekome dogodi pomak prema efikasnom rješenju osobnog problema. Možda.

    Iako je u programskoj knjižici predstava nazvana Kovačevim autorskim projektom, u najavama je često isticao da je bio samo skretničar te da su i izvođači koautori. A njih je, u tom fiktivnom razredu, osamnaest mladih polaznika Kazališne radionice Malik. Svaki od njih predstavio se u prozoru/portretu, pri čemu je odmah sam sebi doslovno nalijepio etiketu. Na kraju će ispričati i što se s njim dogodilo poslije mature, primjerice perspektivni odvjetnik je u zatvoru, a životni san ispunio se samo djevojci koja se željela bogato udati. Riječ je o tipovima što su ih kreirali prema nizu stereotipa iz svakog prosječnog školskog razreda.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka i Kazališna radionica Malik: Od kolijevke pa do groba…, autorski projekt Marija Kovača
    Predstava Od kolijevke pa do groba… definirana je kao tragikomedija. Opterećeni gomilom ružnih podataka kojima nas bombardiraju s pozornice, u manje od sat vremena zapravo postajemo neosjetljivi i niti jedan ne dospijevamo probaviti. Toliko o tragediji, a što se komedije tiče, dosta je opterećena stereotipijom, s rijetkim duhovitim bljeskovima. U mlinu Nastavnog plana ostali su samljeveni i izvođači. Malikovci su redom srednjoškolci, pravi protagonisti situacija o kojima je riječ, međutim nismo doznali kako se oni u tom procesu doista osjećaju. Jesu li zaista umorni, tužni, ljuti? Je li im naporno, što bi promijenili da mogu… Scensko prepričavanje legendi iz urbanog školskog života ostalo je samo – prepričavanje.

    Koprodukcijski projekt HNK-a Ivana pl. Zajca i Kazališne radionice Malik likovno su opremili Iva Santini, Boris Sekulić i Koraljka Jukić, studenti Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci, a pod mentorstvom Lare Badurine na kolegiju Scenografija.

    © Tatjana Sandalj, KAZALIŠTE.hr, 24. studenoga 2011.

Piše:

Tatjana
Sandalj