Vrhunska animacija tanušne priče

Zagrebačko kazalište lutaka: Doživljaji lutka smotanog ili Kako pokrenuti klackalicu, red. Marina Petković Liker, premijera 1. travnja 2011.

  • Zagrebačko kazalište lutaka: Doživljaji lutka smotanog ili Kako pokrenuti klackalicu, red. Marina Petković Liker, premijera 1. travnja 2011.

    Na premijeru predstave Doživljaji lutka smotanog ili Kako pokrenuti klackalicu čekali smo dugo, no upornost se isplatila. Najavljivana još u jesen 2010. godine, potom na prvi dan proljeća, predstava je konačno doživjela premijeru prvog travnja odlično se stopivši s danom osmijeha, šala i sitnih podvala. Lutak Smotani sasvim je netipičan ZKL-ovski junak koji od prosječnih likova toga kazališta odudara vrlo uspješnom vizualnom apstrakcijom, odličnom iskorištenošću lutkarskih mogućnosti te znalačkom animacijom. Sljubljen s prisutnom scenskom i koncepcijskom kreativnošću, čini se pravim scenskim biserom, no od tog ga statusa dijeli tanušna priča s mnoštvom dramaturških propusta.

    Doživljaje naslovnog smotanka čine susret s Crvom i jabukom te pokušaji dosezanja nedefiniranog cilja u gornjem desnom kutu scene. Tako postavljena, priča otvara mogućnost dijaloga, scenskog sukoba, ili blaže rečeno susreta u napetosti, te postavlja dramski cilj koji otvara mogućnost sretnog kraja, no problem je u razlomljenom konceptu koji dramsku liniju dodatno utišava. Tako je težnja Lutka tek skicirana da bi raznim scenskim epizodama bila potisnuta u drugi plan, zbog čega završni uspjeh ne rezultira željenim dramskim nabojem. Prvi susret Lutka i Crva, omotan čuđenjem i strahom, otvara vrata razvoju odnosa prema prijateljstvu, no zbližavanje se odigra usput, čime ostaje neiskorišteno. Dramaturški problem leži i u uvođenju brojnih predmeta, ideja i mogućnosti koje ostaju visjeti ili nestaju s gašenjem pojedinog prizora. Tako se balon kao potencijalna pomoć Lutku ne vraća na scenu nakon kratke letačke epizode, završni prelazak Crva u leptira djeluje isforsiranim i nepotrebnim, dok jabuka kao predmet i ispunjenje njegovih želja biva predana scenski i dramaturški nedovoljno iskorištenom Pužu kao metafori spore upornosti.

    Bez obzira na propuste u samoj priči, zbog kojih drugi dio ritmički pada, predstava na izvedbenom planu nudi veći broj vrlo zabavnih i duhovitih epizoda i minijatura. Ručne lutke dizajnirali su Marta Bolfan Ugljen, Jadran Grubišić, Matija Kezele i Marina Petković Liker posebno dopadljivo oblikujući naslovnog lutka od traka od spužve. Bolfan Ugljen, Grubišić i Fajdić animirali su ga vrlo precizno, usklađeno i razigrano odlično iskoristivši njegovu pokretljivost i mogućnosti te ga obogativši duhovitim minijaturama poput karikaturalnog izvijanja, usporenog kretanja i kretanja zrakom na tragu animiranih filmova. Odlično su animirali i ostale likove, ali i kocke koje su od elemenata scenografije postajale scenski likovi sa svojim malim tajnama i velikim mogućnostima. Dodatni šarm scenskoj igri dao je govor likova oblikovan od zvukova i onomatopeja, koji je tijekom većeg dijela predstave odlično popunjavao igru duhovitim zvučnim rješenjima tek na trenutke postajući zamoran.

    Doživljaji Lutka Smotanog, prvi ZKL-ov projekt redateljice Marine Petković Liker i mladih lutkara izniklih iz Umjetničke akademije u Osijeku, dobrodošlo su osvježenje ZKL-ova repertoara te smjer kojim bi se to kazalište trebalo naglašenije usmjeriti u buđenju kreativnih silnica i traženju suvremenog lutkarskog izraza, ali i vraćanju gledatelja (na prvoj reprizi nove predstave bila je ispunjena tek trećina gledališta). Kako je u programskoj knjižici najavljena mogućnost novih susreta s Lutkom Smotanim,  nadamo se da će do nastavka i doći te da će buduće avanture biti dramaturški osmišljenije, čime bi, uz vrhunsku animaciju i kreativnost sudionika projekta, postale pravim lutkarskim biserom.

    © Igor Tretinjak, KAZALIŠTE.hr, 4. travnja 2011.

Piše:

Igor
Tretinjak