Iscjeljujući mir usred kaosa

Zagrebačko kazalište mladih: Jelena Kovačić, Anica Tomić, Ovo bi mogla biti moja ulica, red. Anica Tomić

  • Zagrebačko kazalište mladih: Jelena Kovačić, Anica Tomić, Ovo bi mogla biti moja ulica, red. Anica TomićGlumački naklon publici na svršetku premijernih predstava najčešće je trenutak euforičnog rasterećenja, iscrpljeni izvođači u tim si trenucima priušte i pokoji privatni zagrljaj s kolegom, a iskreni ili hinjeni osmijesi na njihovim licima popraćeni navalom naručenog cvijeća trebali bi biti signal zadovoljstva dobro obavljenim poslom. Na kraju prve ovosezonske premijere Zagrebačkog kazališta mladih glumački ansambl i autorski tim pred punim gledalištem naklonili su se tiho i smjerno, bez tradicionalnih porculanskih osmijeha, sa zamućenim pogledima uperenim u pod. Takav sumorni finale nije nasreću rezultat lošeg teatra, već teme koja je svim prisutnima očito nametala teško emocionalno breme.

    Redateljsko dramaturški dvojac kojeg čine Anica Tomić i Jelena Kovačić svaku svoju predstavu priprema sa željom da opiše/raskrinka/istraži važan i aktualan segment društvene stvarnosti koji ih žulja u svakodnevnom životu, pa je nakon malignog političkog naslijeđa, velegradskih otuđenja i buke i bijesa generacije koju nitko ništa nije pitao u njihovom kazališnom laboratoriju došao red na tematizaciju maloljetničkog nasilja. Pritom je svima poznata, nepodnošljivo nepravedna tragedija osamnaestogodišnjeg Luke Ritza tek otponac za tipiziranu priču o besmislenom gubitku mladog života, koju autorice grade sa svjesnim odmakom od konkretnih imena i situacija. Umjesto rekonstrukcije, Anica Tomić i Jelena Kovačić osmislile su preciznu i od suvišne faktografije osušenu studiju stanja svijesti, suvereno balansirajući na granici koja razdvaja potresnu emotivnost od patetike, i neprekidno postavljajući prava pitanja.

    Zagrebačko kazalište mladih: Jelena Kovačić, Anica Tomić, Ovo bi mogla biti moja ulica, red. Anica TomićOvo bi mogla biti moja ulica zamišljena je kao teatarska skica društva koje ubija vlastitu djecu, svjesno tipizirana i mjestimično odveć klišeizirana. Susjedi koji gledaju svoja posla, otuđene obitelji u kojima se agresivni obrasci ponašanja poput nakita prenose s koljena na koljeno, neodlučni novinari, nevidljivi javni službenici i blazirana vlast, svi ti vjerni vojnici vječnog statusa quo u ovoj mučnoj predstavi rade ono što najbolje znaju: izbjegavaju suočavanje s problemima. Anica Tomić pritom uspješno i redateljski zrelo koristi sad već dobro poznate elemente vlastitog stila, pa neuroze amorfne gomile neodlučnih građana probijaju u jezivoj fizičkoj manifestaciji treskajućih živaca, a mladenački bijes i ovlaš zatomljena agresija bešavno se uklapaju u redateljičinu omiljenu jogging mizanscenu. Ovo bi mogla biti moja ulica stvarno pokazuje bilo koju ulicu bilo kojeg hrvatskog grada, a vješta dramaturška odluka uključivanja u tkivo predstave stvarne prijateljice pokojnog Luke Ritza ipak nedvojbeno podsjeća na konkretan slučaj zauvijek nestalog mladog dečka. Upravo u toj suptilnoj dvostrukosti fokusa leži ključ uspjeha ovog beskompromisnog komada: analitički i pomalo apstraktan, u svojoj biti neteatarski presjek društva autoricama služi tek kao okvir unutar kojeg se nazire intimna, scenski potentna priča, sa stvarnim, mudrim i vješto napisanim komentarima samog Luke Ritza i s autentičnim glazbenim backgroundom.

    Zagrebačko kazalište mladih: Jelena Kovačić, Anica Tomić, Ovo bi mogla biti moja ulica, red. Anica TomićRedateljska postavka Anice Tomić tražila je od brojne glumačke ekipe izniman angažman na svim poljima, od emocionalnog do čisto zanatskog, jer su kratke, skicozne scene u potpunosti ovisile o glumačkim interpretacijama koje su morale biti kirurški precizne, ali i nabijene kompleksnim emocionalnim stanjima. Ako bi se morao tražiti središnji problem ove produkcije, našlo bi ga se nažalost u činjenici da je dio glumačkog ansambla taj izazov prihvatio korektno, ali bez vidljive kreativne iskre koja bi predstavu u izvedbenom smislu podigla na najvišu razinu. U mnoštvu solidnih, ali ne i pretjerano pamtljivih uloga izdvaja se prije svih Nataša Dorčić kao Majka dvaju sinova, čiji se krhki habitus zlostavljane žene glumački fascinantno preobražava u sluđenu lavicu koja svoju djecu brani do posljednje kapi krvi. Treba spomenuti i Vedrana Živolića i Jadranku Đokić koji su s mjerom i suosjećajno portretirali naivni zanos mladenačkog bunta, ali i Gorana Bogdana čiji se Otac dvaju sinova od početne maske stereotipnog agresivca uvjerljivo preoblikovao u slomljenu sjenu od čovjeka poraženog vlastitim oružjem.

    Ovo bi mogla biti moja ulica žestoko zauzima aktivistički stav, bez uvijanja progovarajući o zloćudnoj atmosferi gledanja svoga posla, ali se u trenucima prisjećanja na bespovratno izgubljene žrtve pretvara u smirenu teatarsku misu zadušnicu, lišenu nekanaliziranog bijesa i nasumično projiciranih optužnica. Upravo je taj sveprisutni mir usred kaosa i neka začudna pozitivna kolektivna energija koja sa scene emanira pri kraju izvedbe najveća vrijednost predstave, jer teatru pruža mogućnost terapeutskog tretmana utjehom, u situaciji u kojoj u stvarnom svijetu baš toga najviše nedostaje.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 25. listopada 2010.

Piše:

Matko
Botić