Koliko se poznajemo

17. međunarodni festival malih scena (Rijeka, 3. – 10. svibnja 2010.): Slovensko narodno gledališče, Maribor, Slovenija, Patrick Marber, Bliže, red. Dino Mustafić

  • Slovensko narodno gledališče, Maribor, Slovenija, Patrick Marber, Bliže, red. Dino MustafićCloser ili Bliže, treća drama britanskog pisca Patricka Marbera praizvedena je 1997. i odmah postala hitom svjetskih pozornica (u Hrvatskoj je igrana već 1998. u GDK Gavella), a 2004. preradio ju je i u scenarij za film što ga je, s uglednim imenima holivuskog zvjezdanog neba u glavnim ulogama, režirao Mike Nichols. Bliže je drama koja analizira odnose četvero ljudi zahvaćajući niz njihovih susreta unutar petogodišnjeg razdoblja. Dva muškarca i dvije žene čiji se životi isprepliću dijelom slučajnošću, a dijelom njihovim stalnim odlascima i vraćanjima, propituju što je istina, što identitet i zašto ljubav nije dovoljna.

    U koncepciji redatelja Dine Mustafića publika ne ulazi u klasično gledalište, nego izravno na scenu. Zapravo, stolci za publiku postavljeni su unutar četiri manje pozornice što su nalik modnim pistama. Scenografu Dragutinu Brozu u oblikovanju scene znatno je pomogao oblikovatelj svjetla Franci Rampre. Zajedno, na pozornicama i na bijelom zidu u pozadini projekcijama stvaraju iluziju bolničke čekaonice, umjetničke galerije, stanova, akvarija, hotelske sobe, parka, jednostavno i izuzetno dojmljivo. Publika je izravno u radnji, a istodobno kao da gleda film. Na pozornicama se odvijaju pojedini kadrovi, a čak i kada su glumci na dvjema pozornicama istovremeno, radnja se odvija naizmjenično. Dino Mustafić režira i u kazalištu i na filmu, a u ovoj je predstavi ujedinio najbolje od oba medija. (Za izvedbu u Filodrammatici jedan je zid uklonjen kako bi jedinu riječku izvedbu moglo vidjeti više ljudi.)

    Slovensko narodno gledališče, Maribor, Slovenija, Patrick Marber, Bliže, red. Dino MustafićNaravno, predstava unatoč takvom rješenju ne bi bila toliko dojmljiva da redatelj sjajne suradnike nije našao u članovima dramskog ansambla mariborskog kazališta. Eva Kraš bila je Alice, mlada žena neopterećena konvencijama koja povremeno preživljava kao striptizeta i uspješno skriva svoj identitet. Matevž Biber bio je Dan, neuspio pisac koji preživljava pišući nerologe, a Branko Jordan bio je pragmatični liječnik Larry. Nataša Matjašec Rošker utjelovila je depresivnu fotografkinju Annu i ostvarila jednu od dvije najbolje ženske uloge ovogodišnjeg riječkog festivala (nagrada stručnog ocjenjivačkog suda). Obzirom da u ovoj predstavi ne gledamo priču u stvarnom vremenu, nego sjećanja junaka na prošle događaje, glumci u stanja moraju ulaziti iznutra, a ne iz radnje i taj su zadatak sjajno odradili.

    Kroz odnose dvaju parova pisac i redatelj bave se različitošću karaktera svojih likova, ali i pitanjima istima za sve: što je naš pravi identitet, koliko se poznajemo, zbližava li doista seksualni odnos ljude, koliko si vjerujemo, gdje su nam granice. Ili u citatima izgovorenog na sceni: "zašto ljubav nije dovoljna?", "što čovjek mora uraditi da dobije malo topline?", "lakše je mrziti nego voljeti"...

    Nekoliko je posebno dojmljivih prizora u mariborskom Closeru. Primjerice, Ann i Larry sretnu se u akvariju i doista zaplivaju poput riba (plivamo li mi svi doista kao ribe kroz svoje živote, čujemo li, doživljavamo li i koliko drugoga?). Ili kada Ann tumači Danu da se srela s Larryem koji je potpisao papire za razvod braka. Ona sjedi između njih dvojice, naizmjenično gledamo dva susreta, scena se ubrzava i završava u koreografiranom plesu u kojem Ann prelazi iz ruke u ruku u agresivnom ritmu (koreografija Mark Boldin, izbor glazbe Dino Mustafić).

    Slovensko narodno gledališče, Maribor, Slovenija, Patrick Marber, Bliže, red. Dino MustafićZanimljiv je i redateljsko-dramaturški (dramaturgija Željka Udovičić) dodatak Marberovu tekstu koji otkriva dio pitanja kojima se autorska ekipa bavila tijekom rada na predstavi. Naime, u izvedbu su interpolirani monolozi koji dodatno naglašavaju pitanje identiteta, odnosa glumca i lika, glumca i gledatelja kao dvaju osobnosti koje se susreću u specifičnoj kazališnoj situaciji. Gdje su granice i koliko se mogu pomaknuti.

    Nataša Matjašec Rošker ulazi u publiku, šapatom razgovara s ljudima, pojedince grli (stupnjevi srdačnosti odgovora variraju), a jednog nudi cigaretom. (Nakon predstave rekla je da nakon 25 izvedbi u Rijeci prvi put doživjela da ponuđenu cigaretugledatelj i prihvati.) Matevž Biber pripovijeda o prelasku državne granice i završava idejom da su prave granice samo u ljudskim glavama. Eva Kraš pripovijeda o susretu s čovjekom koji po ulici nosi mobitel i radio aparat koji očito ne funkcioniraju i njima hvata razgovore prolaznika. I pita: je li lud on koji živi u prostoru osobne slobode ili mi koji živimo u granicama socijalnih konvencija. Branko Jordan izlazi na scenu nag, s crnim kišobranom, liječničkim mantilom i tiskanim vodičem Londona u ruci. I razmišlja o tome daje li glumac najviše od sebe kada se skine na sceni i upoznajemo li se doista bolje ako se fizički razgolitimo. U skladu s naslovom komada završit će nadom da nećemo ostati predaleko. Ti autoreferencijalni momenti u kojima glumci uvode toplinu i ljudskost dobrodošlu u Marberovu seciranju ljubavi koju je agresivni ritam života 21. stoljeća gotovo sterilizirao.

    I kad smo kod seciranja – Marberov je tekst klinička slika vremena u kojem živimo, u kojem je dnevna dinamika događaja gotovo histerična, u kojem se prema ljudima odnosimo kao prema stvarima/instrumentima. Inzistiranje na faktografskoj istini (u nekoliko navrata lik koji se osjeća prevaren pokušava doznati sve detalje o prevari: koliko puta, u kojim pozama, koliko intenzivno...) zapravo nas ne oslobađa.

    © Tatjana Sandalj, KULISA.eu, 14. svibnja 2010.

kritike i eseji